Havefræser...

Hej, har købt mig en ældre fræser med Brigg&Stratton motor (5 HP).
Fræste 1/2 t. med den forleden, hvorefter den gik i stå, siden har gnisten været gået hjemmefra...
Købte nyt tændrør, og har poleret svinghjulet med sandpapir - Stadig ingen gnist...
Afmonterede svinghjulet, bagved sad ingen platiner eller andet, går derfor udfra, det kun kan være tænd spolen der er gået?
Hvor handler i reservedele til Brigg/Stratton (tænd spoler)? Og hvis det er tænd spolen der er røget, kan det da skyldes andre ting, end alderdom?

God dag derude!


RW
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du justeret tændspolen, helt tæt på svinghjulet, der nemmest at ligge et stykke papir i mellem, og så presse spolen ind mod svinghjul, og spænde skruerne igen.

Har du tjekket at det ikke er stop funktionen, der driller ?


Vi prøver igen, i morgen --

Ja svinghjulet er korrekt på plads  

Kan du forklare den med stop funktionen lidt nærmere? For jeg stopper den jo bare ved at tage gassen af den. Fræserener er fra 1996, har ikke set nogen stop funktion. En anden fortalte tændrørshætten kunne være kortsluttet, tænker du det kan være en mulighed? 


RW

Hvis der ikke er en elektrisk stopfunktion, kan det ikke være det der driller..

Du kan jo prøve at skrue tændrørshætten af og holde ledningen ind mod blokken og se om det giver gnist.



Vi prøver igen, i morgen --

Super god ide den med at skrue hætten af! Stelforbindelsen sidder som den gjorde da den kunne gniste, så den kan vel ikke spille ind? 


RW

På den arm som gaskablet er monteret på er faktisk en anordning hvor man lægger en ledning til stel når armen står i stop position. Den ledning ender oppe i din tændspole. Tjek lige om den ledningen ikke tager stel et eller andet sted på vejen og pil den ligeså af kontakten på armen. Det er rimeligt tit man ser tændingsproblemer på de motorer stamme fra kontakten. Er fejlen ikke der hedder det ny tændspole, der heller ikke er så forb....... dyr.

Pøj pøj med fejlfindingen.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Nitter skrev den 21-08-2017 22:03:21

På den arm som gaskablet er monteret på er faktisk en anordning hvor man lægger en ledning til stel når armen står i stop position. Den ledning ender oppe i din tændspole. Tjek lige om den ledningen ikke tager stel et eller andet sted på vejen og pil den ligeså af kontakten på armen. Det er rimeligt tit man ser tændingsproblemer på de motorer stamme fra kontakten. Er fejlen ikke der hedder det ny tændspole, der heller ikke er så forb....... dyr.

Pøj pøj med fejlfindingen.   

 

Nitter skrev den 21-08-2017 22:03:21

På den arm som gaskablet er monteret på er faktisk en anordning hvor man lægger en ledning til stel når armen står i stop position. Den ledning ender oppe i din tændspole. Tjek lige om den ledningen ikke tager stel et eller andet sted på vejen og pil den ligeså af kontakten på armen. Det er rimeligt tit man ser tændingsproblemer på de motorer stamme fra kontakten. Er fejlen ikke der hedder det ny tændspole, der heller ikke er så forb....... dyr.

Pøj pøj med fejlfindingen.   

 

Nitter skrev den 21-08-2017 22:03:21

På den arm som gaskablet er monteret på er faktisk en anordning hvor man lægger en ledning til stel når armen står i stop position. Den ledning ender oppe i din tændspole. Tjek lige om den ledningen ikke tager stel et eller andet sted på vejen og pil den ligeså af kontakten på armen. Det er rimeligt tit man ser tændingsproblemer på de motorer stamme fra kontakten. Er fejlen ikke der hedder det ny tændspole, der heller ikke er så forb....... dyr.

Pøj pøj med fejlfindingen.   

 Hej Nitter og tak for super svar! Det du siger er det også, at jeg kan pille stelledningen af bag på tænd spolen, hvis den giver problemer? Så vil den måske bare ikke stoppe når det er? Tænkte jeg måske må sende dig et billede af det, hvis ikke "hr. 10 tommeltotter" fatter om det sidder som det skal Har du prøvet en Kina tænd spole?


RW
Ignition skrev den 22-08-2017 13:26:24

 Hej Nitter og tak for super svar! Det du siger er det også, at jeg kan pille stelledningen af bag på tænd spolen, hvis den giver problemer? Så vil den måske bare ikke stoppe når det er? Tænkte jeg måske må sende dig et billede af det, hvis ikke "hr. 10 tommeltotter" fatter om det sidder som det skal Har du prøvet en Kina tænd spole?

 Nej, det har du misforstået. Den ledning der går fra tændspolen, der normalt består af to sammensnoede stykker kobbertråd uden isolering, skal du lade være forbundet til stel via den ene af de to skruer der holder tændspolen. Fjerner du den vil spolen aldrig kunne give gnist.

Det er den anden tynde kobbertråd der normalt har en sort plastic isolering jeg taler om. Når den lægges til stel ophøre gnisten og motoren stopper. Det sker på omtalte kontakt nede hvor dit gaskabel ender. Stopledningen kan du aftage ved og trykke på den bøjle der holder ledningen fast. Undersøg også om samme ledning tager stel på vejen ud fra tændspolen til omtalte stopkontakt.    

Kina tændspolen kender jeg ikke noget til, men den er vel ikke ringere end den gamle model, der vist var lavet på/i Filippinerne.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak Nitter! Du burde kalde dig Gevinst i stedet!!



RW
Ignition skrev den 23-08-2017 09:48:33

Tak Nitter! Du burde kalde dig Gevinst i stedet!!


Oh, tak.      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis