Audi A5 Sportback uden sikkerhedssele i midt-bagsædet

Hej venner,


Jeg skal købe en brugt Audi A5 Sportback og den har til min store overraskelse ingen sele i midtersædet bag i. Vi er 4 i familien, men det er meget godt med en 5. plads til legekammarater, familie osv.

Må man så være 5 i bilen? Har læst at der kun må være det antal som der er seler til. Dog har jeg hørt at det kun gælder under 13 år eller ved store distancer. Inden for 50 km af ens bopæl skulle det være OK.


Har læst at man bare ikke kan eftermontere en ekstra sele...:-(



kh. hilsen Mr. GDS 0
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har nu aldrig hørt at man ikke skal bruge sele (medmindre man har en lægeerklæring for fritagelse)

Men kan der ikke monteres en hoftesele?

Har du kikket under sædet, ofte falder de ned, hvis man klapper bagsædet op...


Vi prøver igen, i morgen --

Kig efter en anden bil - du får problemer med at udnytte pladsen i midten hvis du vil overholde loven:

2. Lejlighedsvis befordring over korte afstande: Pligten i § 80a, stk. 1, gælder ikke ved befordring af børn på tre år og derover, som foretages af en anden end barnets forældre, hvis der ikke er særligt tilpasset sikkerhedsudstyr til rådighed og barnet benytter bagsædet og anvender sikkerhedssele.

Regler for børn i biler, der ikke har monteret sikkerhedsseler eller kun delvist er forsynede med seler

Børn under tre år må ikke befordres i bilen.
• Børn på tre år og derover, og som er under 135 cm høje, må kun befordres på bagsædet.
• I de tilfælde, hvor forsædet er forsynet med sikkerhedsseler, men ikke bagsædet, skal barnet benytte en siddeplads på forsædet og anvende særligt sikkerhedsudstyr.

Så... hvis du skal have et ekstra barn med, skal det sidde foran (fordi alle biler i dag har seler foran). Pladsen i midten bag i bilen kan du altså kun bruge hvis det er et barn over 135 cm (eller en voksen).

https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/sikkerhedsseler/

je_ns skrev den 21-08-2017 11:51:38

Har nu aldrig hørt at man ikke skal bruge sele (medmindre man har en lægeerklæring for fritagelse)

Men kan der ikke monteres en hoftesele?

Har du kikket under sædet, ofte falder de ned, hvis man klapper bagsædet op...

 Nej siger Audi, da den ikke er Crash-testet til det.



kh. hilsen Mr. GDS 0

Takker

pilehave skrev den 21-08-2017 12:12:03

Kig efter en anden bil - du får problemer med at udnytte pladsen i midten hvis du vil overholde loven:

2. Lejlighedsvis befordring over korte afstande: Pligten i § 80a, stk. 1, gælder ikke ved befordring af børn på tre år og derover, som foretages af en anden end barnets forældre, hvis der ikke er særligt tilpasset sikkerhedsudstyr til rådighed og barnet benytter bagsædet og anvender sikkerhedssele.

Regler for børn i biler, der ikke har monteret sikkerhedsseler eller kun delvist er forsynede med seler

Børn under tre år må ikke befordres i bilen.
• Børn på tre år og derover, og som er under 135 cm høje, må kun befordres på bagsædet.
• I de tilfælde, hvor forsædet er forsynet med sikkerhedsseler, men ikke bagsædet, skal barnet benytte en siddeplads på forsædet og anvende særligt sikkerhedsudstyr.

Så... hvis du skal have et ekstra barn med, skal det sidde foran (fordi alle biler i dag har seler foran). Pladsen i midten bag i bilen kan du altså kun bruge hvis det er et barn over 135 cm (eller en voksen).

https://www.politi.dk/da/borgerserv...hedsseler/

 Takker-  Vil det siger at man godt må have en voksen med i midtersædet uden sele? Hvad defineres som "kort afstand"?



kh. hilsen Mr. GDS 0
Annonce

Jeg havde indtil for to år siden en A5 Sportback, og jeg er sikker på at den havde 3 seler bagi. Så vidt jeg husker kunne den midterste klipses af. Måske ligger den et sted i bagagerummet?


Rettelse: jeg fandt brochuren og prislisten fra min A5. Tre siddepladser bagi var en option der skulle betales ekstra for. Med den option fik man den midterste sele og nakkestøtte.

Med fire seler må der kun være fire personer i bilen.


pilehave skrev den 21-08-2017 12:12:03

Kig efter en anden bil - du får problemer med at udnytte pladsen i midten hvis du vil overholde loven:

2. Lejlighedsvis befordring over korte afstande: Pligten i § 80a, stk. 1, gælder ikke ved befordring af børn på tre år og derover, som foretages af en anden end barnets forældre, hvis der ikke er særligt tilpasset sikkerhedsudstyr til rådighed og barnet benytter bagsædet og anvender sikkerhedssele.

Regler for børn i biler, der ikke har monteret sikkerhedsseler eller kun delvist er forsynede med seler

Børn under tre år må ikke befordres i bilen.
• Børn på tre år og derover, og som er under 135 cm høje, må kun befordres på bagsædet.
• I de tilfælde, hvor forsædet er forsynet med sikkerhedsseler, men ikke bagsædet, skal barnet benytte en siddeplads på forsædet og anvende særligt sikkerhedsudstyr.

Så... hvis du skal have et ekstra barn med, skal det sidde foran (fordi alle biler i dag har seler foran). Pladsen i midten bag i bilen kan du altså kun bruge hvis det er et barn over 135 cm (eller en voksen).

https://www.politi.dk/da/borgerserv...hedsseler/

 Pile - Kan man af jura-teksten udlede at man godt må have en voksen med i midstersæder bag i kortere afstand?



kh. hilsen Mr. GDS 0

Spørg politiet - jeg er ikke advokat

Er i gang jf. flg:-): "Hvis bilens forsæde ikke er forsynet med seler, må der befordres flere passagerer end siddepladser med seler på forsædet. "



kh. hilsen Mr. GDS 0

GDS50, du griber desperat efter halmstrå. De bestemmelser du bliver ved med at referere til drejer sig om biler der er så gamle at de blev typegodkendt før seler var lovpligtige.

A5 er typegodkendt med lovpligtige seler, og hver person der er med i bilen skal have sin egen sele. Punktum.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis