udskiftning af varmepumoe

Jeg har en luft-til-luft varmepumpe i mit sommerhus jeg vil have udskiftet med en der har en lavere mindstetemperatur og Wi-Fi forbindelse. Mit problem er at alle priser for installation ligge på 4000 kr og det er uagtet at det ikke er en ny installation med alt hvad det indebærer.

Mit spørgsmål: kan man ikke selv udskifte sin varmepumpe? Vores sommerhus er lavet af træ så jeg tænker det må være ret let selv hvis der skal laves nye huller til rør.

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke noget man selv må eller kan lave , hele systemmet  dvs udedel  /  indedel skal efter de er blevet forbundet , tømmes for luft med en vacumpumpe , så skal det trykprøves og hvis det er i orden kan der åbnes for kølemidlet , det er ikke bare lige , der er også en del kabler og ledninger som skal forbindes .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Det kræver at man har en autorisation som kølemontør for at måtte arbejde med køle anlæg, hvilket varmepumper tæller ind under.

Det er sjældent du kan købe varmepumpen i sig selv, uden noget som helst af tilbehøret, så som udedel, styring m.m. De er som regel "parret" så de passer energi kapacitets messigt sammen.

Og hvis et anlæg har lavere "brugbar" temperatur udendørs, så kræver det en eller flere af følgende:

-større udedel, for at kunne optage nok energi ved lav temp.

-lavere sugetryk, for at "køle" nok i ude delen, og dermed hente nok varme til at levere inde

-Større kompressor, da den skal kunne leverer større tryk-forskel mellem hhv. ude og inde del.

-Have en anden størrelse "ladning" af gas

-Bruge en anden køle gas end den du har nu

Tak for svar!

Det lyder som om det er noget jeg skal holde mig fra :-)

Sidste år udskiftede vi en eksisterende pumpe med en ny.

Vi hjemtog 3 tilbud via en side som organiserer den slags ( kan ikke huske hvad den hedder)

Vi beskrev i opgave, at der var lavet el-tilslutning, at alle rør var intakte og at der var fast underagt til udedelen.

Fik tilbud på installation, kr. 2980,00 minus rabat kr. 952,00, så prisen for en Panasonic NE9PKE-1 ++, installeret endte på Kr. 11472, 50 incl. moms.

Jeg ved ikke hvor i landet den skal installeres, i dette tilfælde var det i Søndervig.

Bjarne

Hej Bjarne

Tak for svar.

Ja det er noget i den stil jeg er på udkig efter.

Kan det have været https://www.greenmatch.dk/ du brugte eller var det en mere generel håndværker portal?

Så fandt jeg det-

AB Gruppen A/S har formidlet tilbud på bygge- og renoveringsopgaver siden år 2000, og driver portalerne 3byggetilbud.dk, Energihjem.dk, Andelsportal.dk og Ejerportal.dk.

Jeg tror faktisk det var 3byggetilbud.dk jeg brugte.

Held og lykke med søgningen. Ps. hvis det er på Sjølland du skal have installeret kan det nogle gange betale sig at bruge et svensk firma f.eks polarpumpen.se som kan formidle kontkt til en installatør der også arbejder i Danmark. vores 1. pumpe købte jeg hos den og fik en lokal til at montere

Bjarne

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis