Hvilken maling i kælderrum

Min kælder skal males, den er lidt fugtig en gang imellem, så jeg tørrer nogen gange væggene af i en let klorin blanding, da der godt kan komme sorte skjolder.

Kan nogen her skrive, hvad man skal male væggene med ?. De er meget rustikke. De er malet med noget der er mat som kalk i en orange nyance.

Hvad skal man bruge og hvad skal man ikke bruge. Er den billige fra Jem og Fix ok, eller hvad....

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan med sikkerhed sige at du ikke kan bruge en plastmaling - dyr eller billig den vil falde ned.

Det du har er muligvis en indfarvet kalk eller en silikat maling.

Jeg tror en del på silikat malingen men husk at lytte godt efter hvordan for arbejdet skal laves og følg rådene grundigt.

Men først venter du lige et par dage og håber på et lidt mere fyldestgørende svar fra en af vore maler venner her på siden !!

Du må hellere bruge tiden til at finde ud af om det er vand der trænger gennem soklen eller det er fugt indefra, fx vaske tøj !!

Hvis det bare er fugt fx fra vasketøjet så må du straks bore noget ventilation gennem muren og sætte en ventilator op.

Kommer det genne soklen så er det bedste vel at grave en omfangsdræn og lægge disse plastbobbelplader op mod huset og på den måde undgå at du får flere fugtproblemer. Der er ingen lette løsninger !!! Desværre..

Venligst Njord :?

MVH Njord
Jaaa nu er jeg godt nok ikke maler - men farvehandler.

Jeg må indrømme at jeg ikke er helt sikker på hvad dine vægge er malet med. Men som en forslog så kan det være farvet mørtel eller silikat - med mindre at væggen smitter af ved aftørring, fordi så er det sandsynligvis kalk.
Dog vil mit bud være at det er farvet mørtel, da denne som oftes ikke slår fra ved fugt. Det kan en silikat maling godt gøre.

Problemet med dine vægge er at hvis du maler dem ( Uanset med hvilket produkt) så er der stor risiko for afskalninger. Men skal de males så vil en silikat maling klart være at fortrække.

Du kan også godt behandle væggene med Borup Vandtæt - det er en fugtstoppende maling. Dog skal du så være opmærksom på at fugten vil finde en anden vej ud og i værste fald trække op i huset.
Behandler du væggene med Borup Vandtæt, så kan du uden problemer komme en alm. plasfarve oven på, dog skal du være opmærksom på at du får hvad du betaler for. Høj pris - meget bindemiddel og fyldstoffer. Billig maling - kalk, og meget vand.

Skriv hvis du mangler flere oplysninger elle der er opstået yderligerer spørgsmål

Venlig hilsen
Ida Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Tak for det idani, jeg er sikker på det ikke er noget moderne de er malet med, jeg er ikke expert i maling, men mener at det kan være noget farvet kalk.
Nyt spørgsmål, er kalkmaling dyrt, og kan det tones i eks. en sandfarve.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Kalk er nok noget af de billigste man kan forestille sig. Men kan også smitte af ved berøring.

Se hos www.raadvad.dk eller fx http://www.raadvad.dk/old/4_0/4_1/4_1_4-11.html under deres afsnit om D: K A L K - T E M P E R A da denne tilsyneladende ikke har samme afsmitning...

Jeg er bestemt ikke ekspert men det er de hos raadvad og de har en telefon rådgivbning... så de vil sikkert også kunne hjælpe dig.

Ellers søg fx gennem www.google.com på læsket kalk eller kulekalk. Så vil du få en del muligheder listet op.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Uhhh mht. kalk - så er det ikke en færdig maling du køber. det du gør er at købe kalk, og så røre den op med vand, hvis den skal tones så skal det ske med pulver farver. En sandfarvet får du ved at tone med okker og oxydsort.

Men men men - det er ikke en nem process.

Så mit forslag er at hvis væggen smitter af når du vasker på den så skal du ofre den rtid det tager og rense alt kalken af. Det nemmeste er at skrabe / vaske det af. Vandet du bruger til at vaske af med skal du putte lidt eddike eller citron syre i - derved er det nemmerer at opløse kalken, da kalk er alkalisk.
Når du nu er i bund ( Der ikke er mere som smitter af) så skal du tøffe en tur til Beck & Jørgensen ( www.bj.dk) og købe deres kivisil farve. Den har samme alle de gode egenskaber fra silikaten og plastmalingen men er en silikonemodificeret maling. Den er dyr men holder så også de næste mange år.

Hvis du vælger at gå vidre med kalken - så tjek lige på rådvad centrets hjemmeside, der er oplysninger om det - for den side er jeg absolute ikke stærk i
Venlig hilsen
Ida
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også