1-strengs ventiler på et 2-strengs anlæg?

Hej alle, 


Jeg skal have skiftet to radiator ventiler da de er meget gamle, og ikke virker. I den forbindelse havde jeg min vvs'er (som lige har skiftet fyr) til at fortælle mig om det er er et 1 eller 2 strenget anlæg. Det er et 2-strenget. MEN... Så siger han, han ville sætte 1-strengs ventiler på, selvom det er et 2-strengs anlæg?


Kan det virkelig være rigtigt?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener forskellen er, at gennem strømningen er større i en 1 strengs ventil.



Vi prøver igen, i morgen --

Jens har ret. 

"2 strengs ventiler" bruges normalt i 2 strengs anlæg. Men hvis resten af dit anlæg også har "1 strengs ventiler" får du ubalance i dit anlæg, og sikkert også støj i dit anlæg, så din VVS'ers forslag lyder ikke helt forkert.

Har du et gammelt centralvarmeanlæg med store rør, der tidligere har kørt uden cirkulationspumpe?


Søren O
Søren O skrev den 20-08-2017 09:53:16

Jens har ret. 

"2 strengs ventiler" bruges normalt i 2 strengs anlæg. Men hvis resten af dit anlæg også har "1 strengs ventiler" får du ubalance i dit anlæg, og sikkert også støj i dit anlæg, så din VVS'ers forslag lyder ikke helt forkert.

Har du et gammelt centralvarmeanlæg med store rør, der tidligere har kørt uden cirkulationspumpe?

 Jeg har et helt nyt gasfyr monteret (3 uger gammelt), og vil tro jeg har 2-strengs ventiler i reste af huset. 

Billede 1: Viser størstedelen af vores termostater (skal ikke skiftes)

Billede 2: Viser de to ventiler/termostater der skal skiftes, og som VVS'eren mener vi skal sætte 1-strengs ventiler på!

Billede 1:

Billede 2:


Det kan godt være du har 2-strenget ventiler i huset, men det betyder nødvendigvis ikke altid at selve rørføringen er 2-strenget. En 1-strengsventil har et hul igennem sig der er dobbelt så stort som på en 2-strengsventil, - deri ligger forskellen - og man kan netop ikke regulere dette flow - da et 1-strengsanlæg skal have så lidt modstand som overhovedet muligt.
Et 2-strengsanlæg kan man optimere langt mere end et 1-strengsanlæg - og man kan spare mange penge ved at få det nøjagtige flow til hver radiator - denne luksus kan folk med et gammeldags 1-strengsanlæg desværre ikke nyde godt af.

Ps. En 2-strengsventil kan reguleres - se billede her (læg mærke til den blanke krans, - det er den du regulerer flowet på) - https://www.google.dk/search?q=danfosse+ra-g&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=hiyNUp-7H4PD4wSk0oGoBA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=546#q=danfoss+ra-fn&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=GCs-1MiSxtYpuM%3A%3BP2U7Htmh95QrTM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.vvs-shoppen.dk%252Fbilleder%252Fstorst%252F1%252F403202004.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.vvs-shoppen.dk%252Fvarmeinstallation%252Fradiatorer-og-tilbehoer%252Fventiler-og-termostater%252F%3B800%3B565

Kan du finde et typenummer på en af de ventiler der ikke skal skiftes. Det er ventilen der er direkte forbundet med varmerøret og åbner/lukker for varmen.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis