Bærende væg eller ej - skal rives ned.

Jeg har en væg i mit et plans hus fra 79 mellem køkken og stue som jeg skal have revet ned. Men jeg ved ikke om den er bærende og jeg bliver ikke klogere af at kigge på tegningerne over huset.

Væggen er lavet i gasbeton elementer fra gulv til loft og er cirka 40cm bredde.

Skal jeg have en murer ud og kigge på det eller kan jeg selv tjekke det på en måde?

Væggen er vist i den røde cirkel på billedet ☺️

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

gasbeton er sjældent bærende. En væg er bærende, når væggen bærer vægten af etagen eller taget oven på væggen, desuden ser det ud som om at væggen flugter med dine spær endnu en indikation på at væggen ikke er bærende... jeg ville ikke være betænkelig, ved at fjerne den.

mfrost skrev den 19-08-2017 13:36:46

gasbeton er sjældent bærende. 

 Der er du vist ude på et skråplan!

Mht. væggen, så kan den sagtens være afstivende. Der er ikke så mange tværgående vægge i huset, og hvis den er tiltænkt en stabiliserende virkning over for vindpåvirkning, så risikere du at huset slår revner i lofter og langs de vægge som skal overtage lasterne. En tommelfingerregel er at der maksimalt må være 6m mellem de stabiliserende vægge, og det kan da godt være at de vægstumper der er på den anden side af opholdsstuen er tilstrækkelige, men det er jo bare et gæt!


 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 19-08-2017 14:04:12

 Der er du vist ude på et skråplan!

Mht. væggen, så kan den sagtens være afstivende. Der er ikke så mange tværgående vægge i huset, og hvis den er tiltænkt en stabiliserende virkning over for vindpåvirkning, så risikere du at huset slår revner i lofter og langs de vægge som skal overtage lasterne. En tommelfingerregel er at der maksimalt må være 6m mellem de stabiliserende vægge, og det kan da godt være at de vægstumper der er på den anden side af opholdsstuen er tilstrækkelige, men det er jo bare et gæt!

Okay, har også en plan b.

Hvad så hvis jeg beholder væggen, men flytter døråbningen, så den bliver tættere på ydervæggen.. 

Skal det gamle dørhul så laves på en speciel måde eller er en træstamme med gipsplader fin nok (tænker på stabiliseringen)?

Også skal der vel laves en overlægger over den nye åbning? Der skal ingen dør i.

 

Håber det er tilladt lige at bryde ind i Winther's tråd da jeg er lidt i samme situation..   

Mit hus er også 1 plan fra 1978. Jeg skal dog have fjernet ca 6 meter af en langsgående væg. Jeg har, de gange jeg har været på loftet og rode under isoleringen, aldrig set en af mine indervægge nå op til spærrene, hvorfor jeg konkluderer de ikke er bærende. Den afstivende effekt der omtales gælder kun for tværvægge, eller..?  I modsat fald, hvordan finder man ud af om de har den funktion..?


Til Winther 85 Du kan roligt flytte den dør, og eventuelt tage noget af væggen væk. Men vil du have lukket det gamle dør hul er det en dårlig ide at lave det med gipsplader på træ. Det bliver 2 forskellige materialer der ikek arbejder godt sammen, hvorfor du altid vil have problemer med revner i grænsen imellem gips og gasbeton.

Det er meget bedre at mure det om i gasbeton / muliblokke eller hvad du vil kalde det, altså samme materiale som væggen er lavet af. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hvis du laver det i gasbeton, så lav fortanding i begge sider. Min 1 sted i begge sider, gerne 2. Hver forstandig fylder 6 skift. Du risikerer efter et par år at du får en lodret revne der næsten ikke er til at komme af med.  Det afhænger lidt af hvor stabile resten af væggene er når der smækkes med dørene. Allerbedst ville det være at mure den op med passende fortanding.  


km
henning s skrev den 19-08-2017 14:36:45

Håber det er tilladt lige at bryde ind i Winther's tråd da jeg er lidt i samme situation..   

Mit hus er også 1 plan fra 1978. Jeg skal dog have fjernet ca 6 meter af en langsgående væg. Jeg har, de gange jeg har været på loftet og rode under isoleringen, aldrig set en af mine indervægge nå op til spærrene, hvorfor jeg konkluderer de ikke er bærende. Den afstivende effekt der omtales gælder kun for tværvægge, eller..?  I modsat fald, hvordan finder man ud af om de har den funktion..?


 Ved længdevægge vil kun de vægge der understøtter spær/etageadskillelse have stabiliserende effekt, medmindre der er lavet en speciel teleskopløsning i væggens overside. Årsagen er at de vægge som er bærende, vil have langt større stivhed i det samlede system og vil "overtage" en evt. stabiliserende last, førend den ikke bærende begynder at slå revner. 


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis