Trække rør til radiator i flad tag konstruktion

Hej LDS! 

Jeg er helt ny herinde, men blev simpelthen nødt til at lave en bruger fordi jeg står med lidt af en hovedpine... 

Jeg er igang med at renovere et gammelt ekstra værelse i huset, som engang var en muret garage. 

Bygningen er ikke godkendt til beboelse desværre. 

Jeg har pillet gammelt listeloft ned og min plan var at fjerne isolering og forskalling, for så at få trykket el og rør til en radiator. 


Men... Hvordan får jeg trukket rør i denne konstruktion, lofthøjden er pt ikke særlig høj (kun 212) så ville nødigt miste mere af den... Er det muligt eller er der andre muligheder? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan fint trække varmerør MEN spørgsmålet er om du kan få varme ned til radiatoren uden det giver irriterende udfordringer med luftlommer i røret. En udluftnings-anordning i varmerørets øvre del vil nok være et plus. Men hvorfor skal varmerøret absolut denne "omvej"?      

Giv endelig andre bud på hvordan  planen var egentlig det eneste vi ville gøre derinde var at sætte spots op, gipsloft og en rigtig radiator istedet for den el radiator der var tidligere... Så min plan var ikke ligefrem at skulle bryde beton gulvet op hvis det er det du mener :p


Det skal siges bryggerset ligger lige på den anden side af det rum vi har gang i her, så røret skal ikke trækkes så langt 

Hej.

Jeg har en del af mit varmeanlæg ført op under loftet. Ved den sidste radiator på fremløbet er der en udluftning øverst. det ville ikke kunne køre uden den. Ved opstart om efteråret skal der altid udluftes der. Så at lægge rørene op i isoleringen vil jeg fraråde. Hvor langt skal der trækkes rør? Mine rør sidder ca 6cm fra loftet. Et tyndt plastrør kan måske fræses ind i væggen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Max 10-12 meter rør, kan godt være jeg skal finde på en anden løsning end at trække dem i isoleringen 

Hvis lofthøjden et tilstrækkelig, kunne du sætte udluftninger i bryggerset. Du skal lade dine varmerør stige en lille smule fra "garagen" ind mod bryggerset. Hvis du ellers sørget for at holde tryk på dit centralvarmeanlæg, burde du slet ikke få luftproblemer når du har fået luftet ud. 

Jeg ser ingen hindring for at trække varmerørene i loftisoleringen, men husk at det skal være "på den varme side af isoleringen".


Søren O

Er der ikke noget med at koldt vand indeholder mere luft end varmt vand, som over tid så bliver udskillet i varmeanlægget. 

det ser jo også ud som om der er relativ kort afstand mellem bjælker og at de er vel dimmensioneret 😀

jeg går udfra det er nødvendigt at trække rør fra venstre i billedet og over mod højre (rummet bag døren) og at det du spørger om er hvordan du får rør forbi bjælkerne uden at de er nede i rummet.

der er 3 mulighedder som jeg ser det.

1. bore 3 stk Ø40 hul i bjælker  og trække rør igennem dem ind til loft i bryggers

2. føre rør udvendig ved loft fra bryggers og ind i rumnet og ned langs væggen til radiator

3. føre rør ned langs væggen i bryggers  og føre ind i rummet ved gulvhøjde over til radiator

4 placere radiator på væggen ind mod bryggers og føre rør på den anden side af væggen dirrekte til radiator.


piller du også loft ned i dit bryggers ?, hvis ikke udelukker det nok #1.

om det er #2,#3 eller #4 er nok mest et spørgsmål om hvor man ønsker de synlige rør - du undgår dem nok ikke helt uaset hvad. måske #4 hvis du derved kan sætte radiatoren på væggen ind mod bryggers og dit fyr står lige på den anden side..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis