CMT klinge til bl.a. fodlister

Hej,

Jeg har købt mig en Metabo KGS 216M kap/geringsav. Jeg skal til at have skåret nogle fodlister og gerikter. Sælger har foreslået mig klingen, som jeg vedhæfter et billede af. Kan jeg bruge den? Jeg skal også senere have bygget et skur samt en lille træterrasse. Skal (bør) jeg til det arbejde skifte til den medfølgende klinge?

https://www.10-4.dk/varer/elvaerkto...sav-m-stel

Hilsen Torben

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

CMT laver nogle rigtig gode ting, så det er helt sikkert en god klinge, og den du viser er fintandet og velegnet til fine snit.

Men har du prøvet den der følger med saven, måske den klare opgaven..


Vi prøver igen, i morgen --

den originale er en hårdmetals savklinge med 40 tænder - jeg vil mene at den klare alle de opgaver du nævner med bravour - der er trods alt tale om en ny klinge som må formodes at være skarp. jeg ville vente med at købe en ekstra klinge til den medfølgende er prøvet.


i øvrigt et lækkert understel som jeg også selv lige har valgt - var ude og se på flere og syntes det virkede som det bedste af dem jeg så på.

Kan se den er med negativ stødretning, (minus 5 gr.) denne vil være egnet til f.eks. at skære allu. profiler.

Den kan sagtens bruges til dine fod lister & girekter,men vil føles en smule sej at skære med i forhold til en anden klinge som er mest almindelig. (positiv stødretning eller 0)

Udvalget er utroligt stort, man kan få klinger til så godt som alt, så lidt af en jungle for en ikke faglært, og også for vi andre, så det er vigtigt at handle med nogle kompatente sælgere, som ikke bare langer det første og bedste over "disken"

Har været ude for en sælger med STORT sælger gen' som bare sku' ha' noget fyret af, han vidste absolut intet angående det han ville sælge mig.

Men det er nok bare mig der er lidt kritisk. 



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

jeg mener at have hørt negativ savblade er gode til netop kap/gering save fordi de "skubber" emnet tilbage mod bagstøtten, modsat en bordrundsav hvor man ikke ønsker emnet "skubbet" tilbage mod personen som føre det frem...

skulle de ikke også være særligt gode til laminat plader ?

men det forhindre dem jo ikke i også at save fodlister , kravene til snittet er nok ikke store og handler mest om det er 90 og 45 grader....jeg plejer at bruge formalede lister og give dem lidt hvid acryl fugemasse til at fjerne et hvert spor af samling/luft, også op mod væggen og her betyder snittet ikke meget.


p.s. jeg er ikke ekspert på området, men har dog brugt en kap geringsav i mange år - og kun med den originale "billige" bosch klinge - det er gået helt fint, men kan også se at nogle snit (specielt på savens ældre dage) kunne være mere rene. har lige købt en ny, og her bruger jeg igen den originale


Jeg har i mange år brugt klinger med negativ skær i min bordrundsav, da jeg jævnligt saver aluminium.

Som maskinsnedkeren nævner, er den ikke så velskærende den skal have mere tid til at arbejde sig i gennem, især i langsgående snit i træ. (dem jeg har er tykkere og laver et bredere snit, end de almindelige)

Tværgående snit bliver rigtig gode, laminat og spånplader er den også fin til.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis