Aftræk til emhætte

Jeg er ved at opsætte ny emhætte og vil bruge isoleret flexslange (evt. helt ned i emhætten). Har ca. 2 meter på loft helt op i hætten fra loftsbrædderne. Jeg vil skubbe slangen helt op i hætten og så lukke af i bunden af hætten med dampspærretape mod slangen. Er dette en "normal" god måde at gøre det på? Jeg tænker at købe færdig slange - den med 25mm isolering. Normalt er det vel godt nok i forhold til minimering af kondens?

I nogle netbutikker anfører de slangemål til 162mm - emhætten siger 150mm. Kan jeg bruge den nævnte slange?

Hilsen Torben

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du skal ikke blot skubbe slange op for så slsutter den ikke tæt, men istedet bruge et overgangsstykke der passer til din kanal, se evt på www.duka.dk de har et stort udvalg til udsugning 

Jeg fik min blikkenslager til at lave et overgangsstykke fra flexslangens ø150 til taghættens 90x150, fordi sidstnævnte er ukurante mål. Kan du finde en standard overgang er det da helt perfekt.

Jeg brugte 2 spændebånd til at stramme flexslangen omkring overgangsstykket.

mfrost skrev den 19-08-2017 07:01:55

du skal ikke blot skubbe slange op for så slsutter den ikke tæt, men istedet bruge et overgangsstykke der passer til din kanal, se evt på www.duka.dk de har et stort udvalg til udsugning 

Min emhætte´s aftræk er på 150mm. Nå jeg ser på isolerede flexslanger så er der mange "forskellige" mål. Kan jeg bruge én der er 152mm - kan jeg bruge én der er på 162mm?

Jeg vil sætte overgangsstykke (Duka) i i loftet. Skal jeg over dette overgangsstykke have en kondensmuffe og så igen et overgangsstykke hvorpå et nyt stykke isloret flexslange skal på videre op i taghætten?

Hilsen Torben

mfrost skrev den 19-08-2017 07:01:55

du skal ikke blot skubbe slange op for så slsutter den ikke tæt, men istedet bruge et overgangsstykke der passer til din kanal, se evt på www.duka.dk de har et stort udvalg til udsugning 

Du mener helt oppe i hætten ikke? - for jeg kan (vel godt) føre den isolerede slange igennem loftet op så op til overgangsstykke ved hætte?

Standardmål i ventilationsbranchen er ...100-125-160-200-250-...ø150 er noget køkkenbranchen har opfundet. 

Jeg vil stærkt anbefale at droppe ideen med fleksslangen. Den giver masser af modstand. - især når skidt og møg har samlet sig i den og den har 1 cm indvendig pels.
En 2 m stump spirokanal kan gøres rent hver 5. år. Med 2 stk 15 graders bøjninger og en muffe kan du udligne små forskydninger. 

Reduktionsstykker ø150 til ø160 og tilslutningsstykker finder du hos de sædvanlige mistænkte eller kig forbi krappan.dk 

Du kan også selv popniete en Lindab ILF til 35 kr. på din emhætte. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis