Montering af PL-loftsdåse

Hej,

Jeg skal have monteret en ekstra PL-loftsdåse ca 3m fra en eksisterende dåse (på tværs af spær), men hvordan passerer jeg spærrerne: ligger jeg kabel over dem eller borer jeg hul igennem? Hvad er lovligt?

Hilsen Torben

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der ikke plads mellem bjælker og loftsbeklædning, ellers fører du bare kablet over bjælkerne.


fase
S. Fabrin skrev den 17-08-2017 10:30:20

Er der ikke plads mellem bjælker og loftsbeklædning, ellers fører du bare kablet over bjælkerne.

 Jeps - der er bare til tider lidt bøvl med isoleringen   men det må jeg få lagt pænt   

TheDexterTeam skrev den 17-08-2017 10:41:27

 Jeps - der er bare til tider lidt bøvl med isoleringen   men det må jeg få lagt pænt   

 En korrekt montering af dåsen er vel ved at montere et stykke forskalling mellem to spær og sætte dåsen plan med forskallingen?

Dåsen skal ned til undersiden af loftbeklædningen.

jenshøj skrev den 17-08-2017 10:47:39

Dåsen skal ned til undersiden af loftbeklædningen.

 Ok. Men jeg bør vel montere dåsen på et stykke forskalling og ikke direkte på mine loftsbrædder? er dette lovligt?

Annonce

Hvis du monterer dåsen på undersiden af det stykke forskallingsbrædt, du sætter fast mellem to spær i niveau med en evt. eksisterende forskalling, kommer du i niveau med undersiden af din loftsbeklædning. Hvis ikke din loftsbeklædning er urimelig tyk.


fase
S. Fabrin skrev den 17-08-2017 12:46:59

Hvis du monterer dåsen på undersiden af det stykke forskallingsbrædt, du sætter fast mellem to spær i niveau med en evt. eksisterende forskalling, kommer du i niveau med undersiden af din loftsbeklædning. Hvis ikke din loftsbeklædning er urimelig tyk.

 Der er ikke noget forskalling fra den oprindelige opsætning af forskalling der hvor jeg skal have loftdåsen. derfor tænker jeg at sætte et stykke forskalling mellem spær der hvor dåsen skal være. Dåsen monterer jeg ovenfra ned igennem forskalling/loft. Men du snakker om undersiden af forskallingen - det kan jeg ikke lige forstå   

 Hvis loftdåsens underkant kan nå ned i underkant med loftbeklædningen ved at montere den ovenpå det bræt, du vil skrue den fast på, så gør bare det. Med undersiden af forskallingen mener jeg den side, der vender ned mod loftbeklædningen/ rummet. Jeg har jo ingen anelse om, hvor langt der er fra forskallingen og ned til undersiden af loftet. Du skal bare montere dåsen, så underkanten er plan med loftet.  Med undersiden mener jeg den det af loftbeklædningen, der er synlig fra rummet. 


fase

Og hvis dåsen ikke er lang nok til at nå ned til loftpladerne, kan du købe forlængestykker til dåsen.

Pl dåser har f.eks. som tilbehør noget bærejern, Ellers har de vinger med skruehuller så de kan skrues UNDER et forskallingsbræt. Hvis du på grund af at loft forskalling ikke er rettet op knap nok kender loftshøjde er der nogle dåser som både er langt billigere og bedre win win. LINK de kan justeres i højde efter opsætning.

Det er naturligvis ok at gå over spær med kabel, men det efterlader jo problemer både i forhold til dampspærre og isolering. Oftest kan man snige sig under når der er forskallet. Men man må faktisk godt bore et hul i spær, bare det foregår tæt på understøtnings punkt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis