Tag til kolonihave - ståltag, er det dårligt?

Hej. 


Jeg søger råd ang. Prisvenlige og nemt tag. Spærtypen bliver bjælkespær, nok i 195 mm med isolering. Så tiltænker vi et difussionsåbent undertag under taget. Men er i tvivl om tagtypen, da vi skal opsamle regnvandet og genanvende det. Så tagpap er udelukket. Vi tænkte på ståltag, men læste flere steder, at der kunne være store problemer med kondens og nogle opstod endda, at ståltag aldrig var godt på et hus. 


Er der nogen af jer som har ideer til tag eller erfaringer med ståltag?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ståltag er en klassikker. Du skal huske at ventilere nedunder. Din kolonihavehytte får noget isolering, som kan suge kondensdryp fra underafkølingen og så skal fugten ventileres væk. 

Ståltag larmer når det regner. 

Ståltag skærmer godt mod alle slags radiobølger, radiomodtagelse og fx. mobiltelefon kan være betydeligt forringet.   

og så skal man kunne lide det. Decra har en efterligning af tagsten, som bare ser ud som en efterligning på 100m afstand. Ta' til Sverige - så ser du det ene ståltag i trapezprofiler - helt ærligt.



Jeg har en hel ny limtræsbjælke liggende i H/F Rosenbækken på 10 meter, hvis i evt. Skulle bruge sådan en.🙈


Jeg graver aldrig kælder ud i håndkraft igen.

Så er spørgsmålet jo bare, om SB13 har lyst til at køre fra Fyn til Nordjylland med en 10 m limtræsbjælke   

jeg har erfaring med decra. byggede et sommerhus for 17 år siden. det blev lavet med rødt dekra tag.

der er lavet som 32 grader hældning, difusions åben undertag og 195 mm spær - har fungeret uden problemer og kan holde mange år endnu.

nemt at gå på, hvis man skal op på taget da der er 'skridsikker' overflade.

taget ser næsten ud som nyt, på nordsiden er en smule grøn belægning (pollen fra grantræer) lige som på alle andre tage i området (tegl, tagpap eller decra). helt oppe ved kystlinjen (nordsjælland) er et andet hus med rødt decra - huset stod der allerede da jeg byggede for 17 år siden og deres tag står mere frit (uden træer omkring) og her ser taget helt nyt ud stadigvæk.

lad mig slå fast med det samme - taget "larmer" ikke i regnvejr - muligvis hvis du bruger det til en carport uden noget under, men altså ikke ved en normal tag konstruktion hverken når man står ude eller inde.

pladerne er ikke 'blik', som jeg husker det er de 3 mm tykke.

når du lægger et decra tag stilles store krav til lægte afstand er præsis, dvs. man  skal være omhyggelig og have lige lægter. jeg brugte skruer til lægterne for at sikre de havde den præsise afstand samt en lægtelære

se evt billeder her (ikke mit bygge projekt)

http://www.korsgaard.us/images/garageprojekt/opbygning/Dsc01504.jpg

decra har ikke noget i mod man går på pladerne, blot det sker med vægten de rigtige steder - jeg havde et par håndværkere oppe på taget og de havde glemt deres hjerne, så de havde naturligvis trådt på et par toppe....sådan nogle fjolser - det lader sig ikke lige rette op da jeg ikke har en lang stang som kan komme under taget...

havde det været tegltag havde de måske knækket sten istedet.


noget som derimod larmer er nogle billige galv. stål tagrender som jeg monterede - deførste par år stod de og arbejde når solen kom frem og bag en sky. de er dog blevet stille nu.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis