Asymmetrisk bjælkespær konstruktion.

Kan man lave en asymmetrisk bjælkespær konstruktion?

1. Hvor spærafstanden  varierer eks. fra mellem 60 til 100 cm.

2. Hvor der et par gange kun er spær på øst siden af huset og ikke på vest siden? Hvor dog nabospær sidder med 60 - 100 cm. afstand.

Jeg har et lille sommerhus i fredet område, så er underlagt strenge krav.
Jeg skal have flyttet et par vinduer, men med en lav lofthøjde kan jeg ikke få laver en forstærkning over vinduerne til at tage trykket fra spærene. Men ved at lave ovenstående krumspring kan jeg komme i mål med opgaven.
Vinduerne sidder i forvejen lavt, så de kan ikke sænkes.


Palle
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS 

Nu er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår din sætning " hvor der et par gange kun er spær på østsiden og ikke på vestsiden"  Jeg kan se i en anden tråd at du har 20 grader taghældning. Mon ikke det er gitterspær du så har ? ?

 Du kan lave det man kalder en udveksling, altså at du laver 1 stk tværgående "bjælke" der fastgøres på de 2 nabobjælker. På den måde får du overført belastningen, og får et statisk system der stadig holder. Altså lige før ydervæg (vindue) skærer du den bjælke over som ikke må belaste dit vindue. For enden af det overskårne kommer der så en bjælke, som fastgæres godt ind på siden af de 2 nabo spær. Din overskårne skal naturligvis også fastgøres, Så skal du også sørge for at tagspærret bliver fastgjort til samme system. 

Hvis du er i tvivl om metoden vil jeg anbefale at du lader en tømrer hjælpe dig. Jeg vil tro det er 3 - 5 timer pr. sted hvis det er klargjort. Det er gode penge at give ud så du kan sove godt om natten også i blæsevejr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er nu godt nok bjælkespær. Loftet går til kip, og spæret hviler på limtræ bjælke og toprem.

Det jeg mener er, at hvis bjælkespæret på østsiden ligger på topremmen over et vindue, om man så kan flytte bjælkespæret til den ene side så det står på stolpen ved siden af vinduet mens den anden halvdel af bjælkespæret (den modsatte på vestsiden) bliver på sin plads.

Men kan godt se muligheden i dit forslag til en udveksling.

Men tænker også om det er nødvendig, og om topremmen ikke nok kan klare presset uden nedbøjning.
Den originale toprem er en 90x90mm og så har jeg monteret en regal nedenunder på 45 mm. (45x195mm på den flade led. Det hele understøttet af 45x195mm stolper)


Palle

Ok nå sådan en konstruktion. Det kan sikkert godt gå an når du ikke kommer over 100 cm. Her tænker jeg ikke kun på taglægterne.også på størrelse af isoleringsbats. De skulle jo helst på en eller anden måde passe op imellem spær, så det bør ikke svinge helt tilfældigt. Hvad der er nemmest kommer jo an på hvor let du har ved at flytte spær, eller rettere hvor strippet er huset. 

Metoden med udveksling er kendt og klassisk.

Jeg skal lige sige at vi jo ikke kender hverken bredde eller længde på huset, og selv om jeg gjorde ville jeg ikke kunne udregne det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Taget bliver helt strippet. Væk med tagplader, forskallingen, isolering, og alukraft.
Kun spær og indvendig loft profilbrædder bliver tilbage. Loft profilbrædder er sømmet direkte på spær. Ingen ekstra forskalling.

For at skære helt ind til benet var min ide, at beholde de eksisterende spær og profil brædder blot som forskallingen til det ny indvendige loft. Ideen er at montere nye bjælkespær 45x295mm. isolere udefra, og nyt paptag på.

Så de ny spær kan jeg sætte hvor jeg vil, med visse forbehold naturligvis. Og så var det jo jeg tænkte at hvis afstanden mellem dem varierede efter hvor der var stolpe understøtning ville jeg ikke komme i kambolage med vinduer. Og der hvor det ikke lige gik op kunne jeg måske lave lidt spring så bjælkespærene ikke nødvendigvis sad som øst/vest par, forudsat at jeg stadig holdt en afstand til nabospær på under 100 cm.

Alternativ kombinere med udvekslinger.


Lyder det helt hen i vejret? :-)


Palle

Ok det lyder til du har styr på det. Når det står op imod en kipbjælke, kan jeg godt se ideen med at spær "øst" ikke behøver at stå ud for spær "vest". 

Et andet eksempel: 

I mit 100 år gamle hus er bjælkerne der bærer loft og etage adskillelse lagt med ca. 130 cm afstand, medens spær der bærer taget er på ca. 105 cm afstand. De 2 dele hænger således ikke sammen på muren/remmen. Det resultere i at remmen var på vej ud, da der kommer trykkræfter fra spærene. Da jeg skiftede tag blev det naturligvis lavet med vinkeljern og gevind stropper så det hele bliver holdt sammen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene :-)
Ved ikke om jeg har styr på det. Planen er i hvert fald gennemtænkt :-)
Teoretisk er planen klar, men om det virker i praksis er jo tit noget helt andet når "naturens kræfter" gør sit indtog. Det drejer sig jo om at finde en løsning så man kan sove trygt om natten, selv i blæsevejr :-)  


Palle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis