Rense kalk/skidt fra køkken armatur

I min køkkenvandhane er indløbet til det kolde vand blokeret af skidt. Det ses tydeligt at vandstrømmen løber markant langsommere end til det varme vand (og langsommere end koldt vand andre steder i huset). Aftapningshanen til opvaskemaskinen (der sidder lige nedenunder ballofix til vandhanen) har ingen problemer, så problemet er i vandhanen.

Jeg har forsøgt at blokerer for tuden (med et tilklippet plastikstykke + gummiring), afkoble koldt vand også åbne på "halvt varmt/halvt koldt" sådan at det varme vand løb tilbage af koldt vands indgangen.  Dette fjernede noget skidt, men langfra nok.

Findes der noget rensevæske man kan hælde igennem og som ikke ødelægger vandhanen ? (Man kan selvfølgelig altid hælde noget syre i, men det tror jeg ikke hanen vil have særlig godt af). - Alternativt må jeg vel ud og have en ny hane



Ask
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal nok have vadhanen afmonteret og se om der er en indløbs si, Ellers skal den lægges i "syrebad". Det lyder voldsomt men det er det ikke. Det er blot at lægge den i almindelig eddike f.eks. natten over. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er den der hedder 12818.66 på side 6 her http://www.vvs-trading.dk/uploads/Adora_1501.pdf

Umiddelbart tænker jeg at den omtalte indløbssi ville fremgå som reservedel hvis den fandtes? - Jeg havde tilslutningsslangerne af sidst og der sidder en eller anden form for filter ved indløbet, men det lignede ikke noget der kunne tages ud. 

Prøver nok med et "syrebad" og håber den ikke går i stykker af det. Takker for råd


Ask

Jeg har aldrig set noget som helst tage skade af eddike. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du varmer eddiken op til 40-50 gr. C. så virker den endnu bedre ........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja god teknik med lidt opvarmning og eventuelt bevæger det en gang imellem, så der kommer ny aktiv eddike frem til kalk stederne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis