Fjernvarmerør i fundamentet

Hej

Jeg har gravet ud til fundament på min snarlige garage og har i den forbindelse fundet fjernvarmerørene.  Jeg må nok ikke støbe rørene ind, men hvad skal jeg pakke rørene ind i?  Der er en tråd her på siden fra 2009, hvor der står, at rørene skal graves op, men det håber jeg virkelig ikke er nødvendigt.

Mvh, Morten

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne spørge dit forsyningsselskab om, hvad man gør i sådan et tilfælde. Du kunne også gøre det at du finder et stykke plastrør i en større dimension og flækker det på langs, så du kan krænge det ud over fjervarmerøret. Det drejer sig tilsyneladende kun om et par stykker på ca. 40 cm. hver.


fase

Eller dække dem til med jord.. Så vil din sokkel bære udmærket på begge sider af rørene medens de stadig ligger frit i sokkel. Skal du gøre lidt ekstra kan det jo aldrig skade med et par stykker armeringsjern i sokkel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hmmm, det er vel også en mulighed.  I hvert fald det sted, jeg har taget billedet.  Et andet sted løber rørene mere skråt igennem, så der bliver et stort spænd uden ordentligt understøttelse.

Da vi fik lagt fjernevarme ind (nedlagt oliefyr) havde jeg fornøjelsen af at grave ud til rørene - de skulle dengang føres under fundamentet og ikke igennem det, så skulle grave ca. 130 cm ned før der var plads til at få dem igennem.

Så i princippet står mit fundament nu ovenpå rørene (med lidt jord osv imellem). Skal du ikke bare holde lidt afstand og så støbe ovenpå? Hvor langt nede i jorden ligger dine rør?

Annonce

Rørene ligger desværre ikke så langt nede - ca 40-50 cm.  Jeg vil jo gerne have fundamentet ned i frostfri dybde.

Resten af fundament kan jo sagtens være i frostfri dybde, selv om der på et enkelt sted kun er 40 cm til bunden. Skal man argumentere lidt så vil rørene, selv om de er isolerene, afgive en smule varme som vil modvirke frost lige netop i det punkt. Du kan jo også lade beton flyde ind under,og så dække dem med jord under støbningen. Det gøres ved at sætte 1 plade på hver side af rørene. Så fylder du skiftevis beton på yderside og jord på inderside, plader trækkes op når du er nået op over rørene. Så vil rørene ligge i jord igennem dit fundament


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal fundere ved siden af røret så du ikke belaster det med trykkræfter:


 Certificeret Statiker

Det var jo en anden måde at skrive det på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De to rør, jeg har taget billede af, løber vinkelret på renden og så vil det være let nok at støbe omkring.  Men et andet sted løber rørene skråt igennem renden og så bliver det straks værre.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis