Lunken/koldt vand i køkken

Vi har problem med at vandet i køkken stue etage kun bliver lunkent. Vand ved vask i i kælder samt bad 1.sal er ok.

Jeg har prøvet kun at have varmt vand tilsluttet køkkenarmaturet, men det ændrede ikke noget.


Fjernvarmevandet varmer vandet op i en Redan 1R-26 pladeveksler. Der er også en cirkulationspumpe Grundfos UPS15-14B.

Hvis jeg skruer op for vame på trykstyringsventil PM fra Redan så stiger temp. kun i vandet ved vask i kælder, men ikke i køkkenet. Der sidder også en termostat sådan en der ligner dem fra radiatorer den står på maks.


Jeg har prøvet at slukke for cirkulationspumpen og der sker der det at temp. stiger meget i vandet ved vask i kælder, men ikke i køkken.

Er der en der ud fra det der kan sige om det næsten helt sikkert er f.eks. veklser eller kan det være cirkulationspumpen eller noget helt andet? Nogen idé til noget jeg kan forsøge også for at måske kan give præcis oplysninger til VVS´er for regner ikke med man selv må skifte nogle af delene?

Jeg har for nok 5-6 år siden fået udskiftet veksler med tilsvarende som var afsyret. Kødben og cirkulationspumpen blev også skiftet.





30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det et problem der lige er kommet?


Søren O

Nej det har været der over længere tid, men vil nok mene det er blevet køligere over tid. Kan pumpen være defekt eller måske for lille den skal trods alt også pumpe vandet til 1. sal fra kælder hvis altså det er dens funktion? Jeg har ingen idé om vores radiatorer og gulvvarme også køre igennem dette system, men tvivler på det.

Skal nok tilføjes at varme "systemet" sidder i kælderen.

Det er kun dit varme brugsvand der bliver opvarmet i denne varmeveksler. Pumpen på billedet kan udmærket undværes, men det vil gu ud over komforten. Pumpens eneste funktion er at cirkulere dit varme brugsvand, således at der straks kommer varmt vand ud af hanen når du åbner. Prøv at mærke om røret ved pumpen er varmt. Hvis cirkulationssystemet er lavet rigtigt, så skulle der være samme temperatur ved alle varmtvandshaner, og det er der åbenbart ikke.

Hvis du lader det varme vand i køkkenet løbe længe, bliver det så varmt?


Søren O

Synes ikke vi i de 10 år vi har boet her har haft varmt vand hurtigt det kan ofte tage 1 min for ordenligt varme og nej vandet i køkkenet kan løbe uendeligt uden at blive andet end lunken nu. Har lige mærket røret på begge sider af pumpen og det er ikke varmt.

Annonce

Kommer der rigeligt med lunken vand ud af hanen eller løber det trægt ?

Når rørene ved cirkulationspumpen er kolde, tyder det på at pumpen ikke kører. Prøv at holde en pund eller skruetrækker mellem pumpen og dit øre - så vil du kunne høre om den kører.

Kan du komme til at mærke på varmtvandstøret ved køkkenvasken om det bliver varmt - der er for helt at kunne udelukke et defekt blandingsbatteri.


Søren O

Frank Chr.: Ja synes der kommer rigeligt med lunkent/koldt vand.


Søren O.: Har prøvet at lytte med skruertrækker og synes der var en summen, men om det betyder den kører ved jeg ikke. Der er en Grøn diode der lyser, men ved ikke om det bare indikerer der er strøm på eller om den også reg. hvis der er fejl. Jeg kan ikke mærke på varmtvandstilførslen desværre, men jeg prøvede for to dage siden at koble det kolde vand fra blandingsbatteriet og der var ingen forskel så vil ikke mene det er problemet.

Er der noget med tryk eller lign. der skal til for at der tilføres fjernvarmevand til veksleren som kan have noget med det at gøre?

Checkede lige tid på vamrt vand på 1.sal og der gik 42 sek. Herefter var der så varmt vand i køkkenet i måske 30-60 sek. så var det tilbage til lunkent.

Grøn lys betyder at pumpen køre. Cirkulation eller ej på brugsvandet, er der forbrug bør vandet blive varmt på et tidspunkt, hvilket det jo også gør en kort stund efter den seneste oplysning. Noget tyder på et voldsomt varmetab.  

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis