Opbevaring af træ

Jeg opbevarer mine brædder, lægter lister og reglar på loftet, hvor det er tørt. Her ligger de sorteret i bunker.

Reglarne er de længste på 4-5 meter. Jeg har opdaget at nogle af dem ikke er helt lige. De har vredet sig. Men er det pga. Forkert opbevaring eller en uheldig sending?

Hvordan opbevarer I jeres træ?


 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har min træ i et skur...dog har jeg små lister liggende i min garage oven på et skab (hvilket er noget rod, for det er altid den liste der ligger nederst man skal bruge)  
Men jeg prøver at lade være med at ting "på lager" da de som du skriver slår sig med tiden, så jeg køber kun det jeg skal bruge.
Det skyldes, dels spændinger i træet, samt luftfugtighed og hvordan de ligger.
Jeg har bygget en reol hvor der er ca 1,5 meter mellem støttepunkterne og det kan betyde at "jordens tiltrækningskraft" trækker i brædderne så de bliver buede.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Uheldig sending er der ikke tale om. Træ er sorteret i kvaliteter, herunder også reglar. Jo billigere jo flere knaster, bomkant og spændinger i træet, der vil føre til at træet slår sig uanset opbevaringsvilkårene. 

Men træ er jo et organisk materiale, så vekslende temperatur og luftfugtighed vil uanset kvalitet påvirke træet og få det til at "arbejde".
www.byg.dtu.dk/~/media/Institutter/Byg/publikationer/lbm/lbm_255.ashx?la=da

Her lagres brædder, stolper og lægter på højkant   

Regler er hovedsagelig beregnet til og bruges udendørs og er den billigste kvalitet træ du kan købe med mange knaster modsat konstruktionstræ. Grundet tørring koster saves regler også ud af relativt vådt træ og man bør derfor forvente nogle slår sig når de tørre ned. At du lægger reglerne på på et loft hvor de tørre helt vildt ind når solen bager på taget gør absolut ikke sagen bedre.

Bedste sted og opbevare træ er i en staklade (under et halvtag) med luft til alle sider. Ideelt bør opsavet træ opbevares i en liggende stak med små tynde strøer for hver meters længde på tværs af stakken så træet får lige meget luft hele vejen rundt. Det er så nok lige vel meget og gøre ud af det "halve" affaldstræ, som regler reelt er.     

PS. og opbevare opskåret træ på højkant bør man kun gøre i kortere perioder grundet det bliver mere skævt end ved stakmetoden. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Synes nu ikke mine reglar har vildt mange knaster. Men har lagt mærke til der kommer lidt harpiks fra enkelte knaster.

Mine reglar er ikke trygimprægneret. De ligger på paller stablet pænt i rækker og lag. men uden noget imellem. Skulle jeg have dem nederst i laden, hvor det er køligst ville de fylde for meget. Så de ligger ladens åbne loft. så de er nemme lige og tage ned.

Men det kan godt være det var en god ide kun at købe det der skal bruge og så få taget sig sammen til at få arbejdet gjort, i steden for at lade det ligge i ugevis. eller at købe noget lidt dyrere fra en rigtig trælast fremfor xlbyg.


 

Annonce

Det er meningen at bruge noget af reglarne til dørkarm i en skillevæg og i selve skillevæggen. Kan de risikerer at trække det hele skævt og evt. give revner i gipspladerne? 


 

Det har meget lidt at gøre med lagringen. Træ i vore dage slår sig.

Det hænger sammen med, at træet bliver fældet, ligger måske en uge eller to, og så ryger det igennem savværket. Resultatet er brædder der sveder harpiks, bliver skæve eller slår sig.

Hvis du skal have kvalitetstræ skal det fældes og ligge og tørre som stammer i et par år før det saves til brædder. Det finder du ingen steder.

Lev med det... desværre.


Vil da håbe man finder det nogle steder. Ellers ser det skidt ud for de bindingsværkshuse og plankegulve, der skal repareres, lægges og bygges.


 

Jo, det findes... men ikke til byggemarkedspriser og bliver ikke tilbudt til private.


Kik indenfor hos enhver trælast (byggemarked) der opbevares alt kvalitets træ på højkant. Til gengæld opbevares det billige skidt som trykimprægneret lavpristræ ofte i hele (våde) pakker med strøer imellem.      

Ps. Splinttræ (især nyt saftigt træ) slår sig mere end kernetræ. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis