Hjælp til skimmel under gulv, renovering

Hej alle 

Håber i kan hjælpe/råde mig :) 

Fandt ud af på et af børneværelserne vi havde skimmel,

Der har lugtede af kælder længe og kunne ikke finde ud af hvor det kom fra , så det sidste var gulvet, jeg havde lagt et flyde gulv og filt måtte under og under det lå et gammelt trægulv med nogen grønne plader under, da jeg fjerner flyde gulvet kan jeg se det gamle træ gulv er helt Hvidt af skimmel, får brækkede det hele op, og træ gulvet og det grønne plader er fugtige, samt beton gulvet , der er ikke gulv varme i gulvet , mit spørgsmål er så, jeg tænkte på først at få sprøjtet med rodalon , affugtere på også skal jeg så bare ligge gulvvarme slanger og støbe et nyt gulv , jeg kan ikke se hvor vandet er kommet fra da der ikke er gulv varme rør, så kan kun tro det kommer fra jorden under gulvet eller der har været for fugtigt i værelset? Håber det er til at forstå og i kan hjælpe :) 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Øh - det er ikke helt nemt at følge konstruktionen.

Hvad er neden under gulvet (og de omtalte plader)? er det en stueetage, uden kælder så det er bygget direkte på jord (evt. med et tyndt lag beton)? i så fald er det jo nok jordfugt som har været spærret inde under flydegulvet (der godt kan være ret tæt).

Du skal have ihvertfald ordentligt desinficeret (dvs. væk med alt det træ som har skimmel, også en ordentlig rensning gerne med hysan). Hvis gulvet er mod jord vil en dampspærre eller anden tætningsmembran nok være tilrådeligt inden du støber flydegulvet (her forudsætter jeg at der allerede er et betonlag du støber ovenpå).

Gulvvarmen vil selvfølgelig hjælpe på fugten, men hvis der ikke er isoleret mod jorden (hvilket der næppe er hvis der heller ikke er dampspærre) så kan det blive en ret dyr fornøjelse med den gulvvarme. I så fald kan du være nød til at få brækket noget af betonen op og lagt nogle isoleringsplader ned - den del ved jeg ikke så meget om, men andre herinde kan nok hjælpe


Ask

Det er i stue plan, og jeg har fjernet alt træ, men er Rodalon nok at sprøjte med ? Og jeg ved ikke hvor trykt et lag beton der ligger og om der er lagt flamingo , men skal jeg ellers ligge en damp spærre folie på det nedre beton gulv også varme slanger og ny beton ? Og gulv varme er jo kun tændt i vinter sæson så ved ikke hvor meget det afhjælper på fugt

I min kælder var der en del skimmel bagved noget træ. Der har jeg brugt Hysan (http://protox.dk/produkter/hysan/) til afrensning. Det er ikke helt billigt, men det virker ganske effektivt.

Jeg ville lægge en dampspærre på betonen inden jeg støbte. Ellers stiger fugten jo bare op til hvad du nu end kommer oven på flydegulvet. Samlingerne skal tapes og ved vægge skal den føres op på kanten (så den kommer bagved de kommende fodpaneler) hvor den limes fast. 


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis