Redekasser

Jeg vil gerne udbore huller i træstykker til redekasser (musvitter og blåmejser).

Boret skal være mindst 110 mm i diameter og have en aksellængde på mindst 250 mm.

Er der nogen, der har erfaring i at lave sådanne redekasser eller ved, hvor man kan købe et sådant bor - eller kan man selv lave et?

Hilsen

Ole S

mag
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De mål der er angivet på div. redekasser bør betragtes som min. mål, for fugle er ret ligeglade om hullerne er noget større.   

Mon ikke boret skal bruges til at bore lodret ned i et stykke træ for at lave redekassen. Hullet kunne vel laves ved at bore flere huller ved siden af hinanden og fjerne det mellemliggende materiale med et stemmejern. Eller har jeg misforstået opgaven?

fase

Man kan også dele (save en klods ud) ud af en passende træstamme med fx. en kædesav. Hullet bliver så godt nok firkantet men det er småfugle også ret ligeglad med. 

Tak for svar indtil nu.

Det drejer sig ganske rigtigt om at udbore hele redekassen og ikke blot indflyvningshullet.

De foreslåede teknikker kender jeg og har også brugt dem med ganske rimeligt resultat; men nu vil jeg gerne lave en flot udboring, så kassen måske også i første omgang kan bruges som gaveæske med en flaske indeni.

- så hvis nogen kender til så stort et bor vil jeg blive glad for at høre nærmere.

mag

De eneste bor der kan komme op i den størrelse er kopbor, men der kræver det at du kan bore hele vejen igennem, da de jo ikke fjerner alt materialet (det er kun Forstner bor der fjerner alt materialet, og de stopper ved 50-70 mm, og kræver lidt mere end en håndholdt boremaskine, for at være præcise).
Men det kunne sagtens lade sig gøre, hvis du skærer en skive af bunden før du borer og så limer den på igen bagefter du har boret.
Ellers er man ude i en træ drejebænk hvor du kan dreje hullet ud...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis