Genvex i 3 plan

Hej Forum

Jeg overvejer genvex eller andet firmas produkt til det samme.

Kan man få et anlæg som både skifter luft, fjerner fugt og køler?

Decideret indbygget aircon er vel dyrt?






Katmus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skifter luft og nedsætter fugt indhold er jo helt normal for alle anlæg. De anlæg der kører efter princippet krydsveksler kræver kondensafløb så der fjernes naturligvis fugt,. Nogen gange i så høj grad at luften bliver lige lovligt tørt indendørs i visse perioder. Anlæg der kører med roterende veksler fjerner ikke fugt i samme grad. Det koster jo på virkningsgrad at fortætte denne fugt, så roterende vekslere kan have en højere virkningsgrad. Når jeg skriver "kan have" er det naturligvis afgørende at aluminiums tromlen har tilstrækkelig størrelse.

nogen anlæg har der future at de kan stilles til kun indblæsning f.eks. om natten. Så vil en sommervarm hus blive kølet ned af den koldere natteluft. Det kan man så have glæde af til måske kl. 1200 1500 hvis man så ikle åbner døre og vinduer i denne varme tid. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

tiden går... :-)

Jeg har kigget både på Nilan og genvex.

Formoder dete r ret lige meget hvad man vælger.

Jeg kan dog godt være i tvivl om hvilken type man skal vælge til mit hus.

De har jo ret mange muligheder i begge firmaer.

Nogen nævner en Nilan comfort 300 som en god løsning.

http://www.nilan.dk/da-dk/forside/l...loesninger


Men den har ikke komfort køl som jeg formoder er en form for let aircon uden at være aircon.

Hvad er forskel på aktiv/passiv varmegenvind?


de sidste 3 muligheder formoder jeg er urelevante i et alm. hus?




Komfort varme


Produktion af varmt brugsvand

Katmus

Passiv varmegenvinding er de systemer hvor begge luft retninger (ud =varm luft og Ind = kold luft )  passerer nogle aluminiums plader, og dermed flyttes varmen fra den varme til den kolde luft der kommer ind. Det kan gøres med krydsvekslere, eller roterende vekslere. De roterende afsætter ikke kondensvand, og har derfor højere virkningsgrad, men udtørrer naturligvis heller ikke så meget. Begge systemer vil have en virkningsgrad under 1.

Aktiv er anlæg med varmepumper, som direkte laver varme ud af luften. Det bliver altså normalt kølet længere ned end udetemperaturen. Den del kan så have en virkningsgrad på 3-4. Det vil sige at det giver et bidrag til opvarmning, men bruger så noget strøm i stedet for den varmekilde du i forvejen har. 

Om det er en god ide med varme eller varmt vand fra dette anlæg afhænger jo af prisen for din nuværende varme. Fyrer du med "gratis" brænde fra skoven, er der jo ingen ting der kan konkurrere med den pris. Men har du derimod oliefyr eller er på en af de dyrere fjernvarme systemer kan det jo være en god ide.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar.

Ok. Så man kan egentlig dele det op i varmepumpe med vent. Eller bare vent.

Jeg har gasfyr.

Men når man alligevel skal i gang med vent. Anlæg kunne jeg måske ligeså godt springe til varmepumpe løsningen.

Formoder det kun er enheden der er anderledes og ikke rør føringen i huset ?

Hvis det er med varmepumpe skal jeg stadig have en enhed på loftet men skal vel så også have en enhed udenfor (pumpen).


Katmus

Nej ikke anlæg udenfor. Den tager varmen ud af den luft der kommer indefra med passiv genvinding, og så tager varmepumpen fat i resten (den afkølede luft ) og tager mere varme ud. Det er meget forskelligt hvordan de er udformet, Er det en unit med varmt vand fylder den ofte som et højskab og kan stå i baggang f.eks. Men der er så mange modeller så det er nødvendigt at søge lidt og sammenlige dem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok.. starter med at kigge på Milans hk.side og ringe til dem. Tsk for svar.


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis