Nedstøbning af elinstallation

Hej GDS'er


Jeg skal inden så længe have støbt et nyt betongulv nede i kælderen ovenpå isolering, armeringsjern og gulvvarme.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at støbe en ny elinstallation ned i betonet, så elektrikeren undgår at skulle fræse kablerne ind i muren bagefter.

Jeg har aftalt med elektrikeren at jeg godt må lægge flexrør / trækrør ned selv, hvorefter han kommer og trækker kablerne.

Spørgsmål:

Hvilken type flex- / træk-rør må støbes ned i beton? Bare det billige flexrør her fra harald nyborg?

https://www.harald-nyborg.dk/p6211/flexroer-5-8-50-m

Tak på forhånd.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du absolut vil bruge flex, så køb noget ordentligt. Det fra Harald er noget tyndt "skrammel", som meget nemt kan give dig problemer. 

Det bedste er at bruge stive rør, som bukkes med en bukkefjeder. De rørfittings som ses på dit link kan du ikke trække noget igennem. 

Synes at du skal aftale med din elektrikker hvilke rør du skal bruge.


Søren O
Søren O skrev den 13-08-2017 13:25:49

Hvis du absolut vil bruge flex, så køb noget ordentligt. Det fra Harald er noget tyndt "skrammel", som meget nemt kan give dig problemer. 

Det bedste er at bruge stive rør, som bukkes med en bukkefjeder. De rørfittings som ses på dit link kan du ikke trække noget igennem. 

Synes at du skal aftale med din elektrikker hvilke rør du skal bruge.

 

Hej Søren

Tak for svaret.

Har du evt. et link de stive rør + bukkefjeder?

Mit problem med at spørge elektrikeren, er, at han til at starte med lagde kabler der ikke må nedstøbes i vibreret beton. Så min tillid til ham er lidt svækket. Han vil lægge nye kabler, der er egnet til nedstøbning, men hvis jeg vil lægge flexrør eller anden rørføring, må jeg gerne det.

Ved ikke om det overhovedet kan betale sig at lægge rørføring? Det var mest i tilfælde, hvis kablerne blev ødelagt og skulle skiftes.

Mvh Thomas

EDIT:

Kan flex- / plast-rør overhovedet holde til at blive nedstøbt i vibreret beton?

Jf. NKT's hjemmeside er deres flexrør uegnede til netstøbning i vibreret beton:

http://www.nkt-dk.com/fileadmin/user_upload/Products/Data_sheets/H07Z1-U_EQ_NOVL_70_Flexroer_01.pdf

Kan ikke hjælpe dig med rørene, men blot sige:

Husk at trække træksnore igennem før de bliver nedstøbt. Gerne flere per rør.


Jeg kan ikke hjælpe dig med rørerne, men 2 overvejelser

1) Hvis du ikke har tillid til din elektriker - burde du så ikke finde en anden? (du kan selvfølgelig være løst i en samlet enterprise eller lignende, men generelt hvis man ikke stoler på en håndværker så bliver samarbejdet sjældent særlig godt)

2) Jeg forstår ikke helt angsten for at kabler bliver ødelagt nede i gulvet. Normalt sker et kabelbrud fordi man uforvarende borer i væggen (ved opsætning af skabe mv.) og rammer kablet. Men hvor tit borer man i et gulv? 


Ask
Annonce

@Bent og Askholme

Tak for tipsene og overvejelserne.

Jeg synes mere og mere at det peger henad, at det ikke kan betale sig at lægge rørføring af elledningerne.

jeg kender ikke til kabler som må nedstøbes i beton som vibreres. De fleste må indmures, men det er noget helt andet. 

Du kan sagtens ligge trækrør i væggen, og afsætte dåser. Men det kræver også at du ved hvad du gør, og har styr på det. Ellers kan det næsten være ligemeget, også er tiden bedre brugt med en rillefræser bagefter. 

Stive plasticrør i 16/20mm er det som oftes bruges når vi snakker almindelig el installationer. Men om dem du kan købe i haralskral kan holde ved jeg ikke. Men der findes jo masser af sider der sælger el materiel på nettet. Du kunne jo skrive og høre dem ad.

Og går det helt galt, kan du jo altid fræse ud bagefter. Men det er klart sjovere at skulle undgå det

Billigvvs.dk har 5/8" og 3/4" plastrør i 4 m længde. Der kan du også købe en bukkefjeder. Rørinstallation i stive rør - så fåes det ikke bedre. Der er sådan set ongen grund til at trække kabler i rørene - løse ledninger er helt ok, og så kan du få det antal ledere som du har brug for. Hvis du senere vil udvide din installation, så er det også muligt at trække en ekstra ledning i røret.

Der er ingen grund til at have træksnor - en søgefjeder klarer opgaven.

 I dag er det arbejdslønnen der koster. Derfor laves næsten alle elinstallationer i kabler, selv om det giver begrænsninger.


Søren O
Illisher skrev den 13-08-2017 17:45:23

jeg kender ikke til kabler som må nedstøbes i beton som vibreres. De fleste må indmures, men det er noget helt andet. 

Du kan sagtens ligge trækrør i væggen, og afsætte dåser. Men det kræver også at du ved hvad du gør, og har styr på det. Ellers kan det næsten være ligemeget, også er tiden bedre brugt med en rillefræser bagefter. 

Stive plasticrør i 16/20mm er det som oftes bruges når vi snakker almindelig el installationer. Men om dem du kan købe i haralskral kan holde ved jeg ikke. Men der findes jo masser af sider der sælger el materiel på nettet. Du kunne jo skrive og høre dem ad.

Og går det helt galt, kan du jo altid fræse ud bagefter. Men det er klart sjovere at skulle undgå det

 Hej Illisher

Jeg har købt det her hos Harald Nyborg. Linket er til wattoo, da de har en beskrivelse af produktet:

https://www.wattoo.dk/5g1-5-mm-inst...9909000145

"Må indstøbes (også i vibreret beton)."



Søren O skrev den 13-08-2017 18:31:05

Billigvvs.dk har 5/8" og 3/4" plastrør i 4 m længde. Der kan du også købe en bukkefjeder. Rørinstallation i stive rør - så fåes det ikke bedre. Der er sådan set ongen grund til at trække kabler i rørene - løse ledninger er helt ok, og så kan du få det antal ledere som du har brug for. Hvis du senere vil udvide din installation, så er det også muligt at trække en ekstra ledning i røret.

Der er ingen grund til at have træksnor - en søgefjeder klarer opgaven.

 I dag er det arbejdslønnen der koster. Derfor laves næsten alle elinstallationer i kabler, selv om det giver begrænsninger.

 Hej Søren

Tak for linket.

Ved du om plastrørene holde til at blive overdænget og rystet rundt i tungt beton?

EDIT:

Ved du hvad den mindste bukkeradius er? Rørene skal potentielt bukkes fra gulvet (horisontalt) op i en rille i væggen op til stikkene. Vel at mærke uden at røret stikker op over betongulvet.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis