Hjælp! Hvordan skal bænksliberen tilsluttes strøm???

Hej LDS

Har for nylig købt en ældre bænksliber. Problemet er bare at jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal tilslutte den.

Der er monteret en boks med start/stop(nødstop) knapper foran på maskinen. Der løber der, som det kan ses på billedet, fire ledninger fra. De er ikke tilsluttet til noget i den anden ende. Der løber ligeledes fire ledninger fra el-motoren som heller ikke er tilsluttet noget.

Hvordan skal jeg forbinde de otte ledninger, hvis jeg gerne vil ha dem samlet i et kraftstik? 

Umiddelbart synes jeg ikke der er plads til at tilslutte flere ledninger på de to kontakter i boksen. 


Håber der er nogen herinde, som kan hjælpe med en løsning.


Mvh. Casper


Casper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

nu er det 400v vi leger med her som bestemt ikke er og spøge med så få en elektrikker til og monter kablet så ved du også det er korrekt lavet 

tvivler iøvrigt også på det er lovligt for en alm person og montere 400v tilslutninger til maskiner

Velkommen på LDS

Det du viser på det ene billede ligner en fjernbetjenings start/stop boks hvor der sikkert sidder 2 trykknapper i låget. Den skal styre en magnet betjent motorværn (  kontaktor/relæ med termorelæ i en boks) som sidder et andet sted. Så der mangler noget, måske sidder det inden i maskin kroppen. Det kunne være godt med et billede af hele maskinen så man kunne danne sig et indtryk af om det er den vej du behøver at gå.

Her er et eksempel magnet betjent motorværn  som passer til din motor strøm nemlig 6,4 A og som kan styres af knapper på front samt af dine knapper. 

Hvis det er sådan du vil lave det, vender du tilbage så kan du få forklaring på montagen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det ser ud til, at der mangler et (magnetbetjent) motorværn, fordi, det du viser, ligner en trykknap box. Du skal ikke have alle 8 ledninger forbundet i dit kraftstik. Hvis du ikke har det manglende motorværn, må du ud at købe et. Eller du kan erstatte trykknapperne og det omtalte motorværn med et håndbetjent motorværn, som du så monterer på slibemaskinen i stedet for kassen med trykknapper. Motorværnet skal selvfølgelig have et indstillingsområde svarende til motorens strømforbrug.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis