Fundering af nyt hus på eksisterende kælder

Jeg har en landejendom hvor jeg har bygget et nyt hus ved siden af den eksisterende bondegård. Gården består af et stuehus og en række udbygninger som stalde og en stålhal etc. Der er masser af plads på ejendommen.

Det eksisterende stuehus er bygget i starten af 1900 tallet tror jeg og der er bygget til i '50erne ved at huset er blevet forlænget med ca. 5 meter.

Stuehuset skal nedrives, men af forskellige grunde påtænker jeg at opføre et lille hus, som kan anvendes til beboelse.

Under udvidelsen af stuehuset fra '50erne er der fuld kælder. Den er for så vidt tør og udmærket. Min tanke lige nu er at opføre et nyt hus, som har et grundplan svarende til kælderen. Jeg vil imidlertid ikke have kælder under det nye hus, så min idé er lige nu at fylde den op med en blanding af nedknuste brokker (fra stuehuset) og komprimeret stabilgrus som underlag for et nyt betondæk. Vand og afløb i det eksisterende stuehus er ført ind i kælderren og det vil være relativt enkelt at trække nye installationer med udgangspunkt heri.

Spørgsmålet er så om jeg kan bruge de eksisterende kældervægge som fundament for det nye hus. Jeg er klar over at der vil skulle isoleres under gulvet med polystyren plader eller lignende og at det naturligvis er forholdsivs ukendt hvordan den kælder præcis er konstrueret, men vil det give mening at bruge de vægge som udgangpunkt for det videre byggeri?

Alternativet er jo at brække den op og fylde hullet op og så etablere et nyt fundament undervejs, men det forekommer umiddelbart som en unødvendig omkostning. Jeg er også lidt i tvivl om isolering af fundamentet. Normalt vil man nu om dage bruge eksempelvis Lecaterm blokke med isolering i midten, hvor den konstruktivt bærende del af fundamentet er INDERSIDEN af blokkene. Her kunne jeg selvfølgelig fylde kælderen op til ca. 50 cm under gulvkoten, placere isolering langs indersiden af kældervæggen, støbe eller mure et fundament af beton op langs indersiden af dette, 400 mm gulvisolering og så støbe 100 mm betongulv.

Nogen som har gode idéer, erfaringer eller 'gør det aldrig' betænkeligheder?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hmmm... Altså - du har jo i hvert fald alle muligheder for at få drænet og slippe af med fugt under huset, hvis du lige får smadret kældergulvet... Sætningsskader kender du umiddelbart også alt til... Du kan få lavet omfangsdræn med det samme, hvis det ikke allerede er der... Isolering og fundament til ydervæggen udenpå. 

 Du mangler bare en tegning der passer! 😁


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Du skal måske lige overveje/ undersøge om det overhovedet er tilladt at bygge 2 beboelses huse  i landzone. I forbindelse med byggetilladelse til et nyt stuehus er det ret almindeligt at man betinger sig at det gamle nedrives inden for en overskuelig åremål. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis