Udgravning af kælder. Steps der skal udføres og fugt sikring?

Jeg er ved at få udgravet kælder.

Er der nogen der kender de forskellige steps der skal udføres når nu hullet skal "fyldes op".


Er det noget a'la det her:


nederst en fugt / radon spærre

lega kugler 

isolering 25 cm sundolit (heri lægges pex vandrør og varmerør til andre rum)

Beton klaplag 5-8 cm og deri gulvvarme.

Fliser


Hvor lægger man i øvrigt EL ledninger der skal føres videre. Må de ligge i gulvet?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Radon spærre ligger lige under beton, 

Beton pladen med gulvvarme skal være mindst 10 cm  og der må være alle de elrør / kabler i den man har brug for. 

Pesrør for kold vand under sundolit. Varmt vand og varme til andre rum fræset ned i øverste del af sumdolit.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

radon spærre er så samtidig fugt spærre?

Er radon spærre det samme som dampspærre plastic?

Altså et stort stykke plastic man lægger fra væg til væg?

Når nu der skal graves flere rum ud i kælder hvordan lægger man så radon spærre der hvor indervægge står?

Eller gør man ikke det?

Jeg er ikke verdensmester i Radon spærre. Jeg ved dog at selve beton pladen er radontæt, Men det er stykket ude ved væggene, altså den revne eller kantisolering hvor radon kan komme op. Så det er faktisk kun de yderste 50 cm der skal have radon spærre. Det skal så klæbes til murene og måske lægges ind i en rille hvis murene ikke er så glatte at de kan klæbes på. Mængden af radon der ophobes under gulvet kan nedsættes ved at lave udluftning. Det gøres ved at lægge drænrør i gruset / lecakugler samle dem og så føre dem op til det fri. Så vil der ske en svag "udsugning" som vil nedsætte koncentrationen under dit hus. Link til radonsikring  Men ved at gogle >Radonsikrin< får du en masse annoncer men også artikler om emnet.Jeg mener ikke man behøver fugt spærre hvis man afslutter gulvet med f.eks. fliser. Det er kun ved trægulve at der skal være fugt spærre, lige over betonpladen. 

Vigtig: Du må under ingen omstændigheder grave under sokkeldybde. Viser det sig at blive nødvendigt skal du sætte dig meget ind i emnet "understøbe", eller hyre proff. til den opgave Jeg har gjort det for ca. 20år siden, og det gik ok. Jeg havde set et projekt hvor en gammel biograf skulle indrettes til diskotek.  Men der er huse der er styrtet sammen af den operation. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

mange tak


yep... jeg er klar over det med understøbning og grave til fundament.

Jeg er så heldig at inder og ydervægge har 40 cm fundament under gulv, kan vi se nu da vi har gravet ud.

Ydervægge beton og indervægge mursten.

ja de kunne sgu' noget dengang i 50'erne, når de tog sig sammen. :-)

Så vi graver fri til de 40 cm.

Grunden til at man ikke må grave under er vel at vægge så kan skride ind i det hul man graver.

men selvom man kun graver til fundament, bør man så ikke afstive dem alligevel?

med bjælker på tværs eller noget lign.?


Det er ikke blot afstivning under byggeri. Hvis du graver ned til bund af sokkel, så har den reelt ingen støtte indad, og der er stadig samme tryk udefra. Jo den har naturligvis din isolering, men der er jo plads til at det kan give sig lidt.

Jeg husker ikke lige måleme, men du må hellere undvære lidt isolering ude ved kanten og så lade den oprindelige bund stå lidt op ad sokkel. jeg ville nok undvære 20 cm 30 cm ind og derefter lade det stå i  45 grader nedad / indad. Det hjælper nok ikke at smide noget løst jord i efterfølgende.

Du kan jo godt lave nogle små ekstra støtte sokler vinkelret på den nuværende sokkel, . F.eks. 0,4 m dyb 0,2 m bred og 1,0 m lang. Det vil jo støtte soklen imod at "glide ind" hvis du har brug for at grave lidt tættere på underkant sokkel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der blev så gravet til underkant af sokkel og helt ind til den.

Indtil videre stået en uges tid uden noget er sket.

De påstod også hårdnakket at det ikke var noget problem, dem der gravede ud.

Nå men en helt anden ting kom jeg til at tænke på..

jeg har jo lidt fugtudtræk på nedre del af kældervæg.

Ikke meget men det er der.

Jeg tror det er opstigende fugt i væggen, men kan vel også være fra jorden påd en anden side af væg.

mener at have læst at man kan spærre af for i hvert fald den fugt der kommer fra undergrunden.

Enten med plader man stikker ind i fugerne lige før sokkel starter.

eller den her

https://www.youtube.com/watch?v=uamSfoOD0Pw


er det noget der dur?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis