Reparation af parketgulv. Muligt?

Jeg har et parketgulv på mit kontor, hvor jeg (desværre) ikke har haft noget til at beskytte det, hvilket har resulteret i, at min kontorstol har gjort overfladen ujævn/ruflet eller hvad man kan kalde det. Det er i hvert fald ikke så glat og jævnt som resten af gulvet.
Jeg vil gerne have det pænt igen, men hvordan gør jeg det? Det drejer sig om under 1 kvm måske, så det er meget lidt. Kan det bare slibes ned med groft sandpapir i hånden og hvilke kornstørrelser og til sidste vaske det med sæbespåner? Eller skal det hele slibes med professionelt udstyr?
Hvis det kan lade sig gøre, vil jeg naturligvis lægge tæppe eller noget andet under, men jeg vil nu helst have, at det er i orden og pænt.
Det er ikke dybe riller. Lige så en negl kan få fat, når man kører fingeren over gulvet.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skal lige siges, at det er ubehandlet og ikke-massivt gulv.
Jeg har læst noget om damp fra et strygejern og et fugtigt håndklæde måske kan "løfte" træet. Har det noget på sig?


Jo den er god nok når det gælder bløde træsorter som gran og fyr - hårdttræ er derimod ikke så modtageligt for dampmetoden. Det skyldes at fibrene bliver kvast, i modsætning til blødt træ, som komprimeres.

Pletslibning vil jeg fraråde - det bliver netop det: plettet.

Spørgsmålet er hvor meget slidlag du har. Hvis det aldrig har været slebet, burde det mindst kunne holde til én slibning, men om det er nok til at fjerne mærkerne, skal jeg ikke kunne sige.

Hvis du stadig vil have stolen stående der, så findes der hårde gennemsigtige akrylplader netop til trykfordeling, så du undgår det sker igen.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Tak for svar. Jeg har brugt den nemme løsningen ved at lægge et tæppe under stolen og bordet. Ude af syne, ude af sind, som man siger.
Men alligevel ... Hvis der skal nyt gulv på, kan man så nøjes med at skifte kun det sted under stolen eller er det hele gulvet?

Det kan du i princippet godt, men nye brædder i et gammelt gulv vil altid være synlige, fordi de ikke er så falmede. Forskellen vil udlignes med tiden, men 100% ens i tonen bliver de aldrig. Her vil en slibning også fremme ensartetheden, men igen er der ingen garanti for at ramme samme tone.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Martin skriver at det er et ikke-massivt gulv. I sådan noget laminatgulv har du 3-5 mm ægte træ at gøre godt med. Der er ikke meget at slibe i.
Kommer du med varme og damp kan du ødelægge limen og så går det helt i stykker. Brækker du enkelte dele ud (hvis du overhovedet) og erstatter dem, vil det være synligt. 

Så læg et køreunderlag i PP og glem alt nedunder.  




Det var godt du nåede at få det med Mjølner - lamelparket er selvfølgelig uegnet til damp, uanset om det er hårdt eller blødt træ.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis