Mål om jordspyd virker

Har banket et jordspyd i jorden som kun skal tilsluttes en enkelt stikkontakt. Hvordan ved man om jordforbindelse er ok.

Har banket et jordspyd i jorden som kun skal... Vis hele indlægget
58 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Jeg ved at i Sverige er det almindeligt at jorden som er med rundt i huset er koblet på 0-lederen ude i hovedtavlen. Hvad sker der hvis man sætter jorden til 0-lederen?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 09-08-2017 12:37:32

Hej.

Jeg ved at i Sverige er det almindeligt at jorden som er med rundt i huset er koblet på 0-lederen ude i hovedtavlen. Hvad sker der hvis man sætter jorden til 0-lederen?

 Bruges også herhjemme, en såkaldt NULLING af jorden, som jeg husker det skal elværket være med på ideen.


Vi prøver igen, i morgen --

Ja det er lidt omstændelig at gennemgå helt det sidste med nulling, men jeg prøver lidt overfladisk.

Pkt 1 I boliger skal der være HPFI og der skal være aktiv jordforbindelse (visse undtagelser ved ældre boliger) Brugsgenstande kan også være dobbelt isolerede, så de ikke behøver jord. Der kan også være tale om transformatorer så der slet ikke er forbindelse til nettet. 

pkt. 2  I industrien kan der være andre former: direkte jord eller Nulling. Begge metoder kræver meget lav modstand, fordi der ikke behøver at være et relæ involveret. Sikring skal springe inden 1 sekund ved overgang. Hvis det er f.eks. 100 A sikring eller større skal der store strømme til. Ved Nulling skal elværket garantere at der ALTID er forbindelse i nullen, så derfor skal de ind over med tilladelse. 

Jeg har monteret nogle maskiner i både Polen og Ukraine, sammen med elektriker derfra. Han måbede meget da jeg havde 100 m 5 leder kabel med til det hele. De kendte ikke forskel på jord og nul. Han spurgte om han måtte montere dem sammen, hvortil jeg svarede ( You have to do it in Ukrainen way.) Via tolk

Hvis man forbinder jordleder med nullen FØR hpfi kan det sådan set godt køre, det er bare ikke lovlig i DK. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kovas skrev den 09-08-2017 12:37:32

Hej.

Jeg ved at i Sverige er det almindeligt at jorden som er med rundt i huset er koblet på 0-lederen ude i hovedtavlen. Hvad sker der hvis man sætter jorden til 0-lederen?

 I Sverige er der helt andre forhold. Store områder i S er grundfjeld som leder elendigt. Derfor er der ikke tradition for jordspyd. Det kan ikke sammenlignes med DK.


Nu er var det største problem egentlig at Debel markiser krævede jordforbindelse for ikke at overbelaste motoren....det mener flere så er noget vrøvl....at motor ikke bliver overbelastet selvom der ikke er jordforbindelse i stikkontakt. Nu er der installeret med jordspyd. Så mon ikke det går de få dage om året man kan bruge en sådan markise i dansk blæsevejr. Tak for gode indlæg.


Annonce

Et 12mm. jordspyd i Harald Nyborg og et jorddåse over jorden....denne jorddåse er til 12-16mm. Jordspyd. Bør der være en muffe på røret inden dåsen monteres på røret ellers er det kun den lille skrue der skaber forbindelsen...elektriker hos Harald Nyborg siger det er ganske fint og rigeligt at kun skruen skaber forbindelsen.

hmm troede ikke at harald nyborg havde elektrikere ansat i deres butikker til at vejlede om deres elmateriel :-)

Det er i deres service afdeling....har du forstand på mit spørgsmål...eller Ville du bare vide hvilke uddannelser personalet i Harald Nyborg har.

Deres service afdeling har ikke ret, for forbindelsen er også gennem kobbertråden, hvis det er forbundet rigtigt.


fase

S.fabin...på jordspyd sættes en 'messing' muffe. Jordspyd er 12mm og muffe er 16mm. Altså et slør på 4 mm. Der er en skrue der skrues ind og rammer spyddet. Kun den skrue skaber forbindelse til messing muffen. På muffen skruer man jordledningen.....evt. kig på Harald Nyborg hjemmeside.

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis