Nyt ventilationsanlæg

Hej lav det-selv-selv forum.
Jeg bor i et almindeligt parcelhus i Sorø på 134 kvm. Vi har boet der i to måneder. 

Der er både anden etage og kælder. Kælderen er kun på 30 kvm.
Min kone og vores ældste lider af mild astma, og dermed er behovet for ventilationsanlæg ret presserende.

Jeg har allerede været i dialog med A2Vent.dk, som jeg linker til her, fordi jeg spurgte om råds omkring at gøre det selv, mod at få nogle professionelle til det. De var overraskende hjælpsomme, men smed selvfølgelig også et tilbud efter mig.

Spørgsmål: Hvad er jeres erfaring med at opsætte ventilationsanlæg op selv? Jeg har to venner der har hænderne skruet bedre på end jeg, der har sagt, at de gerne vil være behjælpelige. Men fordi at jeg har familie med astma, vil jeg gerne have at det bliver gjort ordentligt. 

Er opsætning af boligventilations noget man "nemt har succes med", eller anbefaler I at jeg opsøger en professionel? Og hvis det skal være en professionel, har I nogle I kan anbefale?

Mange tak
Chris

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I et parcelhus har du ingen problemer med brandkrav - hytten må gerne brænde i sin helhed og du du må kaste røgen rundt i huset som du har lyst. Så det er ret meget "lige til" blikarbejde og slangearbejde. 

Husk at ventilation fylder - Du skal være helt klar over føringsveje. Vær aldrig nærrig med at sætte lyddæmpere. De 300 kr ekstra er altid pengene værd. 

Er du i tvilv hvilke dimensioner kanalværk? Vælg den større. Det giver mindre tryktab, mindre lufthastighed, mindre støj. 

Tænk emhætten med ind i projektet.

Husk "overspeak" fra rum til rum - igen husk evt. lyddæmper. Man gider ikke nemlig ikke at kunne høre lokumslyde i køkkenet igennem kanalerne.  

Vær omhyggeligt at tætne systemet. Ingen fuskertape - rigtige tætninger - rigtig tætningsmasse! Mål tæthed. Eller suser det ud af sprækken eller det suger falsk luft ind. 

Et termoanemometer og en differencetrykmåler er uundværlig for at afbalancere og indregulere systemet når det er færdigt. Gør du det efter smag og behag kan du opleve døre der smækker med et brag - døre der næsten ikke kan lade sig åbne og en piven og susen.  

Du kan selvfølgelig kun afbalancere ventilationssystemet når huset er tæt. Utætte vinduer og yderdøre er det nemmeste at ordne - manglende tæthed ved tagfod er lidt mere besværligt. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis