VVS: Montering af "Lyn tee"

Hej,

Jeg skal have opsat en extra radiator i min kælder. De 80 år gamle jernrør er ført langs loftet så jeg kan fint komme til dem.

Der er noget der hedder "lyn-tee" hvor man kan sætte en forgrening på en eksisterende rørføring og derefter bruge f.eks kobberrør. Jeg kan ikke rigtigt finde information omkring montering af et lyn tee. Umiddelbart ligner det bare at det strammes på røret. Vil det sige at man strammer det på siden af røret og så borer ind igennem selve tee'et efter det er monteret? (Selvfølgelig efter systemet er tømt for vand)

Alternativet er nemlig at save de eksisterende rør over, lave nyt gevind og montere et almindeligt tee og det tænker jeg er mere besværligt og jeg skal købe mere værktøj. Det skal sige at jeg ikke har erfaring med VVS, men det virke rimeligt tilforladeligt at opsætte en radiator og føre kobberør,

Nogen der har erfaring med lyn-tee?

mvh


Mikkel

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det du kalder et lyn-tee, hedder en anboringsbøjle. Anboringsbøjlen monterer du på røret og borer igennem røret. Det bliver brugt til f.eks. at lave nyt stik på vandledninger. Der gør man det med tryk på ved at montere en hane på anboringsbøjlen og bore igennem den.



fase

Kobberrør er ikke gode i forbindelse med forbrugsvand. Der bruger man galvaniserede rør og så kan det tære. 

Ved radiator vand er det sorte rør, og vandet er " dødt" d.v.s. at der ikke er ilt i vandet, derfor er der ingen risiko der. 

Men jeg ville nok alligevel vælge plastrør hvis det var hos mig det skulle laves. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er ikke helt sikker på at det er det samme som en anboringsbøjle. Hvis man søger på "lyn tee" får man i hvert fald nogle hits på danske vss butikker. Det er sådan en her jeg tænker på. Ville jeg kunne bruge den til at koble en ny radiator på en eksisterende rør? 

Jeg kan ikke lige se hvordan man kan gøre det uden at tømme røret for vand først. Mit spørgsmål er om man kan bruge denne til at montere en ny gren på et eksistende rør, samt hvordan man rent praktisk monterer den. Spænder man den på røret for derefter at bore ind igennem selve hullet? Skal man bare spænde den på eller skal der pak-garn mellem rør og lyn tee?Grunden til jeg spørger om dette, at jeg gerne vile undgå at skære de eksisterende rør over for at lave nyt gevind og den slags.  


(Mht kobber/pex rør, så er dette mit varmesystem der er lukket, så der skulle ikke være noget problem i at blande forskellige rørtyper.)

Ja du spænder "dimsen" på røret, og bore hul, så vandet skal tømmes af.

Som nævnt finder der specielle anboringer, som kan laves med tryk på , men det kræver specielt udstyr.

Man bruger også at fryse rørene på hver side af reparationsstedet, men igen specielt udstyr.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Prøv at søge på krudt tee.

Og ved varme må du nemlig gerne blande de forskellige rør typer.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

mstensgaard skrev den 08-08-2017 22:28:14

Jeg er ikke helt sikker på at det er det samme som en anboringsbøjle. Hvis man søger på "lyn tee" får man i hvert fald nogle hits på danske vss butikker. Det er sådan en her jeg tænker på. Ville jeg kunne bruge den til at koble en ny radiator på en eksisterende rør? 

Jeg kan ikke lige se hvordan man kan gøre det uden at tømme røret for vand først. Mit spørgsmål er om man kan bruge denne til at montere en ny gren på et eksistende rør, samt hvordan man rent praktisk monterer den. Spænder man den på røret for derefter at bore ind igennem selve hullet? Skal man bare spænde den på eller skal der pak-garn mellem rør og lyn tee?Grunden til jeg spørger om dette, at jeg gerne vile undgå at skære de eksisterende rør over for at lave nyt gevind og den slags.  


(Mht kobber/pex rør, så er dette mit varmesystem der er lukket, så der skulle ikke være noget problem i at blande forskellige rørtyper.)

 Du skal lægge en gummipakning mellem rør og anboringsbøjle i form af et stykke plant gummi. Du kan lave et hul på ½ " (12 mm.) i gummiet, inden du spænder det fast mellem rør og anboringsbøjle. Når du har spændt bøjle fast på røret, bore du et hul på f.eks. 10 mm i røret. Pas på ar du ikke ødelægger gevindet i bøjlen, ved f.eks. at skrue et stykke nippelrør i gevindet. Jeg ville bruge PEX rør som tilslutning.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis