når jeg prøver at starte køre starteren ikke rundt

hej, er den glade ejer af af en vectra c fra 06,løb dog ind i det problem at den ikke vil starte. kan høre benzinpumpen starter men starteren giver ingen liv fra sig, så vil høre om der er en der har en ide om hvad det kan være. det skal siges at den kan skubbes igang og køre uden problemer


Thomas
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bundstykket i tændingslåsen, er ofte synderen, men det kan jo også være selve startrelæet på starteren der gør knuder.


Vi prøver igen, i morgen --

det var starteren den var galt med... men føj for en pris. hvorfor sidder starteren så dumt på en 2,2. men sådan er det nok på mange biler... men god dag til jer alle derude


Thomas

Jeg mener man burde kunne høre om det "kun" er startrelæet, så klikker det. 

tandreasen skrev den 09-08-2017 14:50:56

det var starteren den var galt med... men føj for en pris. hvorfor sidder starteren så dumt på en 2,2. men sådan er det nok på mange biler... men god dag til jer alle derude

 Starteren sidder normalt ved svinghjul/kobling, og det er stort set altid et svært hjørne at komme hen til.


Annonce
Frank Chr. skrev den 09-08-2017 15:00:44

Jeg mener man burde kunne høre om det "kun" er startrelæet, så klikker det. 

 Hvis et relæ virker, så klikker det. Så hvad du siger giver ikke rigtig mening.

Bortset fra det, "startrelæ" er en populær betegnelse, men har ikke ret meget med et relæ at gøre.

Når tændingsnøglen drejes, sendes strøm til en solenoide (elektromagnet) på startmotoren, som trækker dennes lille tandhjul ind i indgreb med startkransen på svinghjulet. Samtidig slutter denne solenoide startmotoren direkte til batteriet.

Der er ingen sikring mellem batteri og startmotor, som gerne trækker 300...400 A, så lad være med at rode med kablerne uden at vide hvad man gør.


Man kan være ude for at kontaktsættet i "startrelæet" ikke virker, så klapper den bare drevet ud, så kan man høre det "klikker" ude i motorrummet.

Det var jeg ude for med en gammel Corolla (typisk fejl på denne model) kontaktsættet var helt brændt væk, men fandtes som reservedel, så en billig reparation.

Ja startere har det med at være gemt væk bag ved manifold og andet.-.


Vi prøver igen, i morgen --

Bortset fra det, "startrelæ" er en populær betegnelse, men har ikke ret meget med et relæ at gøre.

Hvis det ikke er et relæ, hvad vil du så kalde det?

Et relæ består vel af en spole, som trækker et anker, der slutter eller bryder et kontaktsæt. Ved en startmotor trækker det yderligere et tandhjul ind i tandkransen,  inden kontakten til startmotoren bliver sluttet.


fase

Ved bare at der var et relæ der klikkede i boksen ude i motorrummet, og pumpen summede som den plejer. 😉


Thomas

"Hvis det ikke er et relæ, hvad vil du så kalde det?"

Jeg har allerede navngivet den, det præcise tekniske navn er en solenoide, ofte mere upræcist kaldet elektromagnet.

DK: elektromagnet

D: elektromagnet

UK/US: Starter solenoid

Startrelæet sidder i relæboksen (oftest i motorrummet) og sender strøm til solenoiden på startmotoren når nøglen drejes. Ikke alle biler har et startrelæ, men styrer solenoiden direkte fra tændingslåsen.



Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis