Madspild :o(

Jeg købte for nylig nogle cornichons på glas. Stor var min forbavselse den dag jeg åbnede glasset, og lige ville tjekke hvor længe de kunne holde sig (efter åbning). Tre dage!!!! Der var heller ingen tilsætningsstoffer i, men alligevel.!? Jeg nåede at spise max. 10 % af indholdet i løbet af tre dage. Skrev en mail til "kundeservice" i  supermarkedetskæden, og henstillede at man af hensyn til madspild fik leverandøren (i Tyrkiet) til at tilsætte lidt "konserveringsmiddel". Fik et standardsvar, at man prioriterede den friske smag. Man forholdt sig overhovedet ikke til "madspild"!.

Nu i dag skulle jeg have schnitzel, med citron, capers osv. Gæt hvad der stod bag på glasset med capers, som det så viste sig at være fra samme supermarked?Ja, tre dages holdbarhed på de 60 g (nettovægt) capers.

Selv om jeg laver noget tun-salat til frokost i morgen, så kommer jeg til at smide en del capers ud om to dage. Jeg kommer til at droppe det supermarked, med de holdbarheds datoer på deres glas-konserves..   


Træd ikke på mine ledninger :o)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må endelig sige til når du finder et supermarked der sælger friske vare der kan holde sig længe  

Tror sagtens at du med de 2 nævnte produkter kan lade dem stå i køleskabet i en måned uden problemer.  

Der er jo stor forskel på MINDST holdbar til, og hvor længe et produkt kan holde sig. De fleste ting kan holde sig en dem længere. Jeg smider ikke en leverpostej ud fordi stryns skriver 5dage efter åbning. Den kan jo nemt holde sig 10 dage.  Hvis man bare prøver at kigge, lugte og smage på det, ligesom man gjorde i gamle dage før "mindst holdbar til" 

Økologiske kapers fra coop kan holde sig 1-2 uger efter åbning opbevaret i køleskab. Så der er altså muligheder.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Vi kører nu heller ikke så skarp efter "mindst holdbar til" 

Det står der jo også på bajere, men de holder sig sgi aldrig så længe.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Her i huset laves-der-selv hjemmegjorte syltet fattigmandskapers af grønne hyldebær - så intet madspild her.    

Du kan jo selv tilsætte konserveringsmiddel, men ellers kan de altså godt holde sig i et par måneder, hvis de er på køl og du lader være med at stikke fingerne ned i glasset.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis