Sikre mod skybryd

Billedet her, viser vores forhave efter der var skybrud forleden dag. 

Trappen til venstre, går op til vejen (kommunalt ejet) - tror en del af vandet kommer derfra. Et andet problem er, at der er bagfald på tagrenden. Vi har haft en tømrer ude og se på det. Han opsatte nye rendejern og lavede så meget fald som muligt, men han kan ikke gøre mere, da nedløbsrøret sidder "i den forkerte side" - selve huset skråner åbenbart lidt den anden vej.. Så når det regner meget, kommer der vand ud over tagrenden. 

Hvad gør man? Og står man selv med osten, eller er der hjælp at hente fra kommunen?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kommunen skal sørge for at holde regnvandet fra vejen ude på vejen - det er ikke dit problem at sørge for afvanding af vejen.

Kunne det ikke være muligt at opsætte et ekstra nedløbsrør i modsatte ende af huset - evt. der hvor der står vand i tagrenden?


Søren O
Jeg ville helt klart overveje at få lavet et nedløbsrør mere, i den anden ende at huset. Så vil du kunne afvandet taget meget hurtigere, og dermed slippe for at det flyder over. Du kommer ikke uden om at der skal graves lidt, og fjernes nogle fliser. 

Man kunne så lave nogle nye faskiner, i samme omgang, hvis dette kan lade sig gøre, hvor man fører det nye nedløbsrør over til. 

Du bliver nød til at undersøge, og dokumentere med kamera hvis der kommer meget vand oppe fra vejen, og ind på din grund. For så skal du have fat i kommunen, så de kan få afhjulpet dette. Alternativt kunne man ligge et aquadræn for enden af trappen, også sikre sig at der er fald fra huset og over til det.

Så man ville kunne grave sådan en her ned: https://www.vvs-eksperten.dk/faskine-Aquablok
og så et nedløbsrør til den? Er det bare så simpelt? I så fald virker det meget overskueligt. 

Jeg er ikke 100% sikker på at der også kommer vand fra vejen, det vil jeg holde øje med.  

Du bør også lave et sandfang før faskinen, så du ikke får din faskine fyldt op med blade og andre urenheder, og sikkert også bruge mere end en faskineblok for at have noget volumen.

Ja, det er ret simpelt at etablere en faskine.


Søren O

https://www.vvs-eksperten.dk/tagnedloebsbroend-200-192925195-tagnedløbsbrønd


Elektronikteknikeren

..eller øl og sodavandskasser   

Jeg købte expo faskiner til 277Kr stykket hos spotvvs. Men det ser ud til de er lukket. Det var den billigste jeg kunne finde, og den skulle alligevel bare ligge i haven, hvor der ikke er noget tung trafik. Men du finder bare den billigste kasette, og bruger den, så frem den ikke skal ligge under en indkørsel  

Derudover en 315mm sandfangsbrønd med 70L reservoir. - Dette er åbenbart et krav i min kommune at der skal være et 70L reservoir, så derfor blev det en 315mm brønd. - Du kan sikkert finde noget om det på din kommunes hjemmeside. Ellers skriv en mail til dem. i Frederikssund er de gode til at sende videre til rette afdeling. 

Derudover skal du bruge noget geotekstil til at pakke faskinerne ind i. Samt diverse kloakrør, og bøjninger. Samt en minigraver og en til at kører den. Det er ikke et job der kan betale sig at grave sig ud af med skovl og spade. :p 

Hvis det er noget du selv har planer om at kaste dig ud i, så gør dig selv den tjeneste ar google nogle artikler omkring det. Der er masser, og der er en del regler du skal have styr på.  

Og ellers spørger du bare.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis