Kender du til Arduino/raspberry pi/pcb boards hvordan man får dem fremstillet mm.

Hejsa

Jeg vil bare høre om der er nogen af jer herinde som gør sig i ovennævnte titel.


1. punkt - pcb boards

Jeg har nogle spørgsmål omkring hvordan man kommer fra a til z  i pcb boards i Kina.

Her tænker jeg mest på hvis jeg har lavet en sketch kode og et breadboard opsætning.

Er der nogen som har kendskab til dette, da meget af det foregår på engelsk, vil jeg gerne have lidt hjælp til at komme rigtigt igang uden evt. misforståelser. Som kunne have været undgået.



2. punkt - Arduino / Raspberry Pi

Ligeledes om du gør dig i arduino og/eller Raspberry Pi. Ville jeg også være interesseret at høre om der kunne være hjælp at hente på dette felt herinde. Da jeg ikke syntes der er andre forums til dette på dansk.

Evt. en software kyndig, indenfor c programmering eller android programmering, kommunikations teknologi som serial, spi, I2C, uart. 

-----------------------------

Hvordan arbejder de sammen eller mod/på tværs hinanden samt lidt om hvilke af mine komponenter som skal benytte hvilken slags kommunikationsform. Lidt mere uddybende...

-----------------------------

Grunden til dette er jeg har nogle meget gode ideer liggende, men aner ikke hvordan jeg kommer videre lige nu. 

Så hvis du har lyst til at dele din viden omkring disse områder, vil jeg meget gerne være lyttende/læsende.

Da dette er lidt af en efterlysning, vil jeg ikke gøre indlægget for langt. 

Indtil evt. respons.

/Per 

 



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvor klog du er på DC kredsløb... Men man bliver nød til at kunne engelsk på et rimelig godt niveau. Alle dele i et kredsløb (IC, dioder, potentiometer, modstande, ect) har et datasheet, som beskriver funktionen i alle detaljer. Disse datasheets er enten på engelsk eller kinesisk.

Til dit første spørgsmål kan jeg henvise dig til: easyEDA.com


1. punkt:

Hvorfor Kina? Medmindre du skal have lavet 100.000 boards er det bedre at finde en EU/DK leverandør.

Der er ingen PCB producenter der går fra breadboard til PCB, dér mangler du et skridt. PCB producenten forventer sk. Gerber-files, some er grafiske/CAD filer som beskriver hver kobberbane, hvert mål og hvert et hul i dit PCB.

Skridtet fra breadboard til Gerber gør du enten selv, ved at anvende et PCB-design program, eller du hyrer en ingeniørkonsulent til jobbet. Søg efter "PCB layout".


Grunden til Kina, er jeg altid har hørt at det er der det sker i Shenzen.

Mit problem er at jeg kun selv kan en smule af det samlede stykke elektronik. Jeg har derfor brug for at vide om der findes et sted hvor jeg kan få hjælp til dette. Altså lidt om fremgangsmåden...ala

Jeg prøvede lige easyEDA, det vil jo formenligt tage mig selv en evighed at få sat det rigtigt op. Inden jeg lærer det program (workflowet og at gøre det korrekt når jeg aldrig har prøvet sådanne noget før). Men det er jo nok fremgangsmåden. 

Findes der evt. i KBH. området hvor man evt. kan se hvordan andre foretager sig sådan noget. 

PCB design... 

Uforpligtende møde...

Er der en der kan komme med et bud på hvad det vil koste at få designet et færdigt pcb-print med komponenter monteret. Hvis det fx. skulle være et bluetooth audio print med stereo udgange og en usb port. Jeg forestiller mig at det er omkring 3 cm x 5 cm med omkring 10 komponenter.

Bluetooth - audio modul

1-2 IC chips

1 usb port

4-6 resistorer

Men da jeg ikke aner hvad der helt korrekt skal bruges for at alt har de rette dimensioner (elektroniske beregninger mv). 

Jeg ved, at den skal kunne spille musik ad 2 udgange - stereo og kunne få usb strøm.  

Hvordan gør man det - er der et sted jeg kan skrive som sådan her og få hjælp til sådan et projekt. Uden at det vil koste en urimelig formue for selv at få lavet sine enge ting, dog med hjælp. Jeg tænker hvis man bestiller måske 1-10 stk. færdige boards lige til at bygge en kasse til.

Er der nogen der har erfaring med det og som du har lyst til at dele?


Som der allerede er skrevet kræver det voldsomt store bestillinger og ikke mindst evner, hvis du vil designe dit eget board.
Er det bare et enkelt eller 10 bluetooth audiomoduler du mangler, ville jeg nok bestille det på Aliexpress.
jeg har kun haft gode erfaringer med sælgerne fra aliexpress.


 Aldrig gå ned på udstyr!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis