Gulv/platform elevator med skjulte skabe.

Hej.

Jeg søger forslag til hvordan jeg kan gøre følgende til virkelighed. Jeg har investeret i en 1t elstabler som skal ombygges til formålet. stableren står nu i kælderen.

Der vil være 3 niveauer:

Stueniveau, her vil det være muligt at gå fra stue til wc henover det "svævende gulv", det vil også være muligt at stå op det svævende gulv så man kan løftes til 1. sal.

Skabsniveau, her har man kørt stableren 1.2 m op, således at den L formede platform kommer op fra kælderen og 3 skabe komme til syne. 1 mod WC, og 2 mod stue. 

1. Sal niveau. Det svævende gulv (med skabe under) er kørt helt op, hvorfra man kan træde fra gulv og ud på 1 sal.

Når gulvet er kørt helt op, så vil det være muligt at komme ned i kælderen hvis man skal udføre arbejde under det faste gulv der ikke kører med op/ned.

Eller man kan gå fra 1. sal ud på det svævende gulv og blive liftet ned til stueplan.

---------------

Det faste gulv vil jeg lave ved at få lavet et stål skelet som står i kælderen med "fast gulv" over. skellet fastgøres til kældervæg og gulv. Ovenpå gulvet vil jeg nok have et skab eller lign. Under det faste gulv, vil jeg have indedel til luft/vand pumpe, samt varmtvandsbeholder.

Det svævende gulv, vil jeg også få lavet som et stål skellet. Evt. 3 dele/kasser som skrues sammen. Kasserne skal sammen fungere som 3 skabe men også som svævende gulv som bliver løftet af 1t stableren.


Når gulvet er kørt helt ned, så skal det hvile på kælder gulvet og ikke på stableren. Hermed er gulvet stabil. Der skal altså "fødder" på skellettet. Derudover vil det  svævende gulv vil gå udover skabende med feks. 5 cm således at der er luft mellem skabe og kælder væg.


Når gulvet står i skabsposition. Ingen kommentarer her.


Når gulvet står i 1. sals niveau, så presses gulvet (lidt) op imod 2 tagspær. Hermed bliver gulvet helt stabilt og man kan træde ud på 1 sal gulvet, eller omvendt.

Samtidig vil det være muligt at kravle ned i kælderen fra stue niveau.


Jeg er klar over at projektet er ulovligt, men for mig er det sjov/hoppy/udfordre mig selv osv.


Elstableren har 2 palle gafler, som der kan bores, og skrues i. Op/ned knappen bliver modificeret således at man kan fra wc/stue/1sal og fra det svævende gulv  kan få den til at køre op og ned.

--------------------------------

Jeg forestiller mig at de 3 stål skeletter bliver skruet sammen til et "L". 2 af skabene bliver skruet fast til palle gaflerne, dvs. det 3 skab vil svæve fuldt i luften. 

Oven på skabene laves et gulv.


Jeg ved ikke hvad mine spørgsmål er til projektet endnu, så derfor vil jeg blot spørge hvad I tænker og især hvad jeg måske skal være opmærksom på.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ligesom i dit 1. projekt tænker jeg jo på dit helbred. Når man laver risiko vurderinger må man godt komme til skade med en revne i en finger en gang imellem, men man må ikke kunne få hovedet revet af pr. 100 år.  Så her kommer lige nogle til skadekomst muligheder:

 Du er ved at kravle ned i kælderen og en "idiot" sænker apparatet !

Den står i "skabsposition " så du kan falde igennem hullet fra 1. sal ! 

På vej op til 1. sal har du foden "lidt for langt ude " Eller armen. 

Og så knap så livstruende: Du har glemt at lukke skabslåger før til sænker til påstigning ! 

Du tisser i bukser imedens skabet kører ned så der er plads til at komme på toilet !



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik.

Det er rigtig, der er risici ved løsningen. 

Op/ned kan kun lade sig gøre når man holder knappen nede, ellers stopper den. Jeg vil sørge for en nødknap i kælderen. Tak 

Hvem sagde at der var skabslåger på   tror faktisk, at løsningen skal være uden skabslåger og der vil være min. 5 cm til kældervæg.

Man vil ikke kunne have en fod for langt ude. Når platformen er helt oppe vil den være 15 cm under 1. sals gulvhøjde, altså et trin op. Spær-stabiliteten vil være modsat hvor man skal står. Derudover, vil op/ned knapperne være sat således at du ikke kan nå dem hvis du står forkert på platformen.

Du har ret i at man kan falde i hulet, men det har jeg flere løsninger på, feks, at der ligger en tyk glasplade man kan gå på for 1. sal hulet. Når platformen kører op, så på et tidspunkt så skubber den glaspladen op (der er skråvæg). 

Tiden for at platformen kører fra bund til top eller omvendt er 30 sekunder, det er en meget passende hastighed, så mon ikke man kan holde eller må jeg tænke en potte ind i billedet   

Kom endelig med flere tanker, faldgrubber.  

Jeg skal nok smide billeder på tråden, så I kan se udviklingen i projektet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den sidste sætning var mere et kuriosum for det irritationsmoment det må være at skulle flytte " skabet " for at komme på toilet. Jeg ved godt du ikke har nævnt låger, men det var umiddelbart min definition på et skab. God held med projekt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis