Fald på tag med ensidig taghældning

Hej LDS


Jeg har brug for lidt hjælp til hvordan man normalt laver faldet på et tag med ensidig taghældning.


Jeg skal lave et værksted på 6x4 meter som vist på billedet:

Værkstedet bliver opført i træ med en to-lags tagpapsløsning på tagkrydsfiner.

Jeg er ikke interesseret i at loftet inde i værkstedet hælder med samme fald som på taget(lave remmen højere i den ene side end den anden, for at generere faldet). 

Jeg har tænkt på følgende løsninger:

1: Købe spær på 295mm og skære den ned til 195mm i den ene side og beholde de 295mm i den anden. Dette vil give et fald på ca. 2,5 cm pr. løbende meter.

2: Købe spær på 195mm og få lavet nogle kiler af reglar eller lign. og montere disse på spærene.

3: Noget helt 3.??


Hvordan gøres dette normalt? 


Bonus spørgsmål:
Jeg synes at kan læse noget om 2,5 cm fald pr. løbende meter, men har også læst flere steder at folk siger at 1 cm pr. løbende meter er nok.

Nogen der har en beregner, eller har erfaringen, der kan fortælle mig om spær på 195x45mm er tilstrækkeligt med en CC på 60cm og spændvidde på 3,8 meter?

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville skære kiler, det er super nemt med en dyksav og føreskinner.

Om du vælger din metode 1 eller 2, gør det samme, men metode 2 giver nok mindre spild.


Vi prøver igen, i morgen --

Så vidt jeg lige kan regne i hovedet kan du lave passende kiler af et spær på 195 mm Den 1. " kile " i begge ender skal ikke have fald, så skal nr, 2 have 12 mm nr, 3 have 25 mm nr. 4 have 37 mm  De 2 midterste får så 50 mm  Du skal så have afløb midt på ude ved muren i den ene side. Husk at taget godt må gå lidt op igen imod sternkant, da tagbrønd ikke kan sidde helt ude ved kanten. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-08-2017 19:29:01

Så vidt jeg lige kan regne i hovedet kan du lave 4 passende kiler af et spær på 195 mm

 Jeg tænker at køber nogle 45x95 spærtræ i samme længde og splitter dem halvt i så fald, for at anlægsfladen ikke er skåret. 

Så mangler jeg bare svar på om de 2,5 cm er et krav eller en anbefaling, og hvor faldet på 1cm/mtr kommer fra, som jeg også har læst lidt om?

Annonce

Anlægsfladen blive jo i begge tilfælde skåret. Det er så enten anlæg opad og / eller nedad, og begge steder har det ingen betydning hvis de er skåret med rundsav og et lige bræt som føring, eller dyksav med føringsskinne naturligvis. Men 95 mm som udgangspunkt er også ok. 

I bygningsreglementet står der en hældning på mindst 1:40 og det er der de2,5 cm / m fremkommer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@ev Elmand  Tagbrønd?????😱😱😱😱 ...hvad blev der nogensinde af fodblik og tagrende?


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Begge dele kan vel stadig bruges ? ? selv om der er fald på taget. Mit forslag giver fald ned imod midten i den ene side, derfor mere fald på de midterste spær og var med henblik på at der skulle være stern hele vejen rundt der dækker for tagfald. Det er vist ret normalt ved garagetag- 

Skal der etableres fodblik og tagrende skal der naturligvis være samme fald på alle spær, så det kan løbe i tagrende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tagbrønd og indvendigt nedløb har altid været forbundet med problemer... Fatter ikke det stadig er lovligt.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Hej.

Husk at overholde bygningsreglementets højdegrænseplan, bebyggelsesprocent og maks areal for småbygninger m.m. for byggetilladelse eller ej.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også