Opfugning af murstens kældervæg

Hej med jer.


Vi har netop fjernet nogle træpaneler som væggene i trappe nedgangen til vores kælder var beklædt med. Bag træpanelerne gemmer der sig en murstensvæg hvori fugerne er MEGET porøse, lige så porøse som et sandslot man laver på stranden.


Kan jeg bare kratte ca. 2 cm af fugerne ud og fylde ny cement i? Ved ikke hvor bærende væggen er, men det er en skillevæg mellem vores trappe nedgang og vaskerummet i kælderen, som består af en række mursten. Jeg vil bare være sikker på at væggen ikke styrter sammen eller noget. På den anden side af væggen er den pudset op for mange over siden af den tidligere ejer, pudsen ser fin ud der og væggen virker stabil og har ikke slået sig.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan sagtens kradse 15-20 mm ud og fuger muren om. Men er det arbejdet værd ? Det kommer jo an  på hvad dit slutresultat skal være. Hvis din mur skal blive til en fin  facademur så venter der et stort rensningsarbejde med stenene. Men skal den pudses op igen er der ingen grund til at kradse ud og fylde fuger op. 

Følgende opskrift er for indendørs brug. Jeg kan ikke se om det er inde eller ude. Hvis det bliver pudsning  hugges al løs gammel puds af og muren pudses op. Muren skal så vandes godt og der laves udkast (en meget tynd mørtel cement 3:1 vælling der kastes på hele murens overflade med en murerske) Dagen efter pudses der op med mørtel og meget lidt cement i 12:1 Der bruges lodstok til at lave 2 ledere i den våde mørtel, eller måske sidder der noget gl. mørtel tilbage som så kan følges når man rette resten af. 

I stedet for udkast kan man smøre hele væggen i fliselim og derefter pudse det op. Denne metode køres lige efter hinanden altså vådt i vådt. 

Alle dine manglende fuger bliver så udfyldt og medvirker til den gode vedhæftning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis