Røg fra lille rør i motorrum

Hvad er dette?? 

Seat altea xl, 1,6 tdi. Der kommer røg ud af dette rør i motorrummet. Undskyld den lidt dårlige kameraføring 


https://youtu.be/bzrGySNdGwI


Mvh Jan 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke noget galt med kameraføringen, men belysningen er satme dårlig. Behøver du at filme midt om natten? Og videoer i højformat er mit hadeobjekt #1.

Bortset fra det: det ligner krumtapudluftningen, der mangler et stykke rør/slange. Den skal føre fra krumtaphuset op til indsugningen.


Troede kameraføring dækkede det hele  . Det er mørkt, fordi at det var der jeg fandt ud af hvad der var årsagen til den tiltagende lugt af brændt gummi, eller hvordan det nu skal beskrives. Først i lommelygten skær at jeg kunne se røgen fra det lille rør. Egentlig filmede jeg ikke i højformat.  Måske pga at tlf er nogenlunde vandret da jeg filmede..


Men dit forslag lyder som en mulig forklaring på lugtgenerne i bilen. Skal der virkelig komme så meget røg ud af den? Også selv om det føres tilbage til indsugningen. 

Den kommer lige fra mekaniker hvor toppakning er skiftet. Det må da have samlet det forkert så?


Mvh Jan 

Ja slangen er udluftningen fra krumtaphuset og skal føres tilbage til indsugningen så motoren forbrænder "dunsterne". Du må frekventere din mekker og bede ham lave sit arbejde færdigt.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Har fundet hvor det skulle hægtes på. Forklaring følger. 

Da jeg fik lavet toppakning, der ringede de og sagde at vacuummembranen til turboen også var gået (de havde samlet bilen),- men den kørte ok, og de havde "slået tilslutningen fra". Det skulle ikke betyde noget. (Hvad ved jeg), og jeg kunne sagtens køre med det. Men det er så åbenbart det her der var deres løsning... jeg ved nu ikke, om diesel-os i motorrummet og efterfølgende suge det ind med ventilationsluften er uden betydning... Men det var for ikke lige at få en udgift oven i udskiftning af pakningen at de foreslog det her. 


Toppakningen blev skiftet fordi at kølevandet var mørkt og lugtede,- og ja bilen lugtede også helt vildt ude fra motoren når jeg havde kørt/kørte. Sådan brændt gummi-agtigt. 

De mistænkte topstykke,- hvis jeg var heldig var det kun toppakning. Jeg ved ikke hvordan de testede det, men jeg var "heldig",- det var kun pakningen. 

Bilen lugtede så stadigvæk når jeg kørte da jeg fik den tilbage i onsdags. De havde så toppet ekspansionsbeholdenren HELT op med kølervæske (der er et max tegn på den!),- Det kørte jeg ned og spurgte ind til. "betyder ikke noget,- det løber selv ud". Gjorde det så også, og jeg troede at det var det overløbne kølervæske der lugtede når det ramte noget varmt i motorrummet. Jeg sugede dog kølevæske op, til den var nede på max. 

Men den lugtede jo stadigvæk,- og det var så her jeg opdagede hvorfor i lommelampens skær, og fik jeres gode forklaringer på hvad det var jeg så. . 

Mit spørgsmål er nu,- Når den der vacuummembran er gået, kan der så komme udstødning i forbindelse med kølevandet? ... jeg tænker om der overhovdet ikke var gået en toppakning, men dette var det oprindelige problem, og årsagen til det mørke kølevand? 

Kølevæsken er ikke mørk nu, men den lugter af brændt gummi, som bilen gr når den har kørt.... 

Ser frem til jeres kvalificerede bud, inden jeg hiver fat i nakken af mekkeren (hvis der er grund til det). Jeg kan jo bare ikke bevise om pakningen var gået eller ej,- Bilen kørte sådan set fint,- Bare mørkt kølevæske og lugten!

Men uanset, så skal jeg have løst det her. 

Mvh Jan

 



Det er godt nok noget af en perlegrusmekaniker du har fundet der. Jeg ville ikke pudse ham på noget der er mere kompliceret end en Hundestedmotor.

Hvis toppakningen er i orden, er der ikke noget sted på en motor hvor olie og kølevæske kan komme i kontakt med hinanden (medmindre toppen er revnet, men det håber vi ikke).

Jooh, bilen kan køre uden udluftningen fra krumtappen, men den forurener som ca. 30 lastvognstog - og syn kan du glemme alt om.

Find et andet værksted, dét dér er useriøst.


Annonce

Det er sgu et autoriseret Seat værksted .. Utroligt 

De har overtaget efter smc. Setuppet er ikke ligefrem det samme 

Tak for feedback 

Opfølgning. 

Det var røret til vacuum på turboen han havde afmonteret,- Men i og med at vacuummembranen var revnet inden i så puster den udstødning ud af dette  rør. Det er nu afblændet som en midlertidig løsning. 

Krumtapudluftningen sad et lidt andet sted. 

De skulle have set det da de skiftede toppakning ,- fik jeg ham til at indrømme. De påtager sig arbejdsløn hvis jeg vil have det lavet,- altså skiftet vacuummembranen. For så skal de nemlig have toppen af igen


Tak for hjælp og svar,- Sgu fedt at have gode svar på hånden når man står ved mekanikeren. . 


Mvh Jan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis