Klik gulv med spånplade under, uden afstand til væg?


Hej 

Jeg har været i gang med at renovere et værelse og har i den forbindelse lagt et nyt gulv. Der var i forvejen et gammelt slidt parket gulv som var blevet ujævnt og træls. Jeg valgte at lægge spånplade ovenpå for at lave en ensartet lige overflade, og har derefter monteret er klik gulv der på. Jeg har husket at bruge kiler til afstand ved væggen ved klik gulvet. 

Mit spørgsmål er om der også skulle være afstand fra spånpladen som ligger under, altså skulle den have afstand til væggen? For det fik jeg ikke gjort desværre.. Jeg er bange for om gulvet nu skal tages op? Eller vil spånpladen ikke udvide sig når den jo er skruet fast med mange skruer? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bare rolig. Spånplade udvider sig praktisk taget ikke i længden/bredden, selv ikke ved en vandskade. Tykkelsen, ja.



Det tror jeg gerne, men tvivler på om det har noget med spånpladen at gøre.


De lå på løse strøer med tæppe på, så der var kun pladerne til at skubbe. Massivt træ udvider sig ikke i længderetningen når det bliver vådt. Til gengæld udvider spånplade sig i alle 3 retninger, fordi der ikke er nogen specifik retning på savsmuldet. Havde det været X-finer var det en helt anden snak.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Ja, der skulle have været holdt afstand til væg og andre bygningsdele ved lægning af spånpladen også, og der er risiko for at gulvet buler op eller trykker væg/bygningsdele.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis