Vandværk i brønd, frostfri ?

Jeg har egen brønd og skal købe et nyt husvandværk samtidig ønsker jeg at flytte det pga. larm. (nogen der kan anbefale et godt vandværk, helst godkendt til drikkevand)


Hvilke problemer får jeg ved at installere det nye vandværk nede i brønden? Er der frostfrit? Nogen der har en god ide til montering?

Brønden er betonringe langt ovenpå hinanden med et tung beton låg. Der er 3 m. til vandspejl. 




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke du vil få problemer med frost, men måske kondensvand kan give problemer.


Vi prøver igen, i morgen --

er det ikke en kraftig pumpe hvis den skal suge 25(?) meter op?


 

Jeg har relativt meget okker i vandet og er indstillet på at skulle skifte pumpe hvert 4-5 år om nødvendigt.

Jeg har faktisk et let isoleret værksted/skur tæt på brønd og havde overvejet at have pumpen der. Men det er uopvarmet så derfor så jeg en fordel ved brønden. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvor fået du de 25 m fra   

Jeg har lige haft dæksel af, der er 1,3 m til vandspejl. Og det viste sig at jeg huskede forkert, brønden er muret op, med en ring på toppen .

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Paddington skrev den 05-08-2017 21:23:03

er det ikke en kraftig pumpe hvis den skal suge 25(?) meter op?

 Ingen pumper kan suge op fra 25 meters dybde, den teoretiske max sugedybde er ca 10 meter (afhængig af barometerstanden) i praksis er det maksimale omkring de 7 meter.


Skal man hente vandet langt ned, bruger man dykpumper, som så trykker vandet op.


Vi prøver igen, i morgen --

Er du sikker på brønden ligefrem er muret op (med mørtel)? Fordi de fleste brønde som jeg har set hvor der er anvendt mursten - er murstenene "kun" stablet" op i et forbandt til der hvor frosten kan nå ned (ca. 1/2 til 1 meter under jordoverfladen), resten op til brøndtoppen er så enten muret op (incl. min egen) eller der er sat en brøndring.    

Ps. På mit husvandværk står anført med en max løftehøjde på 8 meter. 

Det med de 25 m er vist noget der er kommet ind efter at Paddington har drømt sig til. Jeg har i årene  kigget til utallige vandværker der var placeret under jorden. De 1,3 m til vandspejl nu her hvor det er sommer er lidt bekymrende, for hvor højt vil det så stå om vinteren. En grundfoss pumpe vil sikkert kunne hold 15-20 år hvis den ellers ikke bliver oversvømmet på motoren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvor dyb er brønden. Det ville nærliggende at købe en lille brugt Grundfos dykpumpe (borerørspumpe). Den er jo beregnet til at være oversvømmet, og okker tager den ikke skade af. Så skal der blot tilsluttes en hydroforbeholder (og trykafbryder). Hydroforbeholder kan udmærket placeres et andet sted end i brønden. 

Skal vandes bruges til drikkevand skal der passes meget på colibakterier, og der er en brønd meget mere sårbar end en boring.


Søren O

Jeg ved faktisk ikke hvor dyb brønden er. Hvis det er relevant, så finder jeg da ud af det   

Jeg er meget opmærksom på bakterier mm, brønden er pt målt og godkendt til drikkevand. (og alligevel køber vi vand og koger til kaffe   )

Jeg har kigget på en Kärcher - BP 4 Deep Well Brøndpumpe - Vil den kunne bruges?

Jeg vil forsøge at føre et va pex rør igennem det gamle jernrør fra brønd til hus og så til en hydroforbeholder (Hvor mange liter til 3 personer?).



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis