Vandværk i brønd, frostfri ?

Jeg har egen brønd og skal købe et nyt husvandværk samtidig ønsker jeg at flytte det pga. larm. (nogen der kan anbefale et godt vandværk, helst godkendt til drikkevand)


Hvilke problemer får jeg ved at installere det nye vandværk nede i brønden? Er der frostfrit? Nogen der har en god ide til montering?

Brønden er betonringe langt ovenpå hinanden med et tung beton låg. Der er 3 m. til vandspejl. 




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har egen brønd og skal købe et nyt husvandværk... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Pumpen du linker til vil da helt sikkert kunne bruges, men er den godkendt til drikkevand?


Vi prøver igen, i morgen --

Ved dykpumpe skal der ikke bruges sugerør desuden er  kontraventil  indbygget. Hydroforens størrelse afhænger mere af hvor ofte man ønsker pumpen skal starte. Det mindste er nok 50-60 liter. Det betyder ikke at du kan tappe den mængde vand før pumpen går i gang. Det afhænger af bl.a. hysterese indstilling på din pressostat. Men et bud kunne være ca. 4-5 liter før pumpen går i gang hvis den lige har fået trykket op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Frank Chr. skrev den 06-08-2017 16:27:21

Bedst om du bruger sugerør med en vis diameter, og med kontraventil i enden.

 ..altså hvis du vælger et husvandværk (til små penge, nu den påtænkes udskiftes hver 4-5 år) må jeg heller tilføje.

Hej Frank, 

Jeg har idag et husvandværk svarende til dit billede (det står i huset), men jeg vil gerne af med larmen. 

Jeg har derfor en idé om at den kan komme ned i den frostfrie brønd, og jeg så har en hydrofor i huset.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den dykpumpe du linker til er ret sikkert ikke godkendt til drikkevand. Der står tydeligt til havevanding + toiletskyl. Det gælder ret sikkert også de andre husvandværk. 

Køb nu noget ordentligt som f.eks. Grundfos. Du kan også vælge en almindelig pumpe fra Grundfos og opstille indendøre. Den larmer altså ikke ret meget.

Hold øje med f.eks. DBA, der er jævnligt noget interessant. 


Søren O

Ok, ja jeg har også sådan en præcis magen til og den er jeg nu ret glad for, netop fordi den næsten ikke larmer, men den står så også på en tyk gummemåtte.   

Ps. Vi bruger så ikke brøndvandet til drikkevand - kun til havevanding, toiletskyl, bilvask og vaskemaskine samt i vvb.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis