enkelt stikkontakt -> grisetryne+enkelt afbryder ?

Hola,


Jeg vil høre om det er muligt at "konvertere/lave" en stikkontakt om til en grisetryne og en enkeltafbryder. Jeg er med på at det bliver et 2 modul fremfor 1½ modul.

Eller for den sags skyld, en enkelt afbryder til krone/dobbelt afbryder?


Hilsen Felix.


 -Hvad du giver, får du ti-fold igen!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Udover som du selv er inde på, at det fylder ½ modul ekstra, er der ikke noget i vejen for at lave det.


Vi prøver igen, i morgen --
Orkanen skrev den 05-08-2017 10:31:48

Hola,


Jeg vil høre om det er muligt at "konvertere/lave" en stikkontakt om til en grisetryne og en enkeltafbryder. Jeg er med på at det bliver et 2 modul fremfor 1½ modul.

Eller for den sags skyld, en enkelt afbryder til krone/dobbelt afbryder?


Hilsen Felix.

 Det er muligt at erstatte en stikkontakt 1,5 modul med en stikkontakt uden afbryder (grisetryne) samt en afbryder. Det giver så 2 moduler. Uanset om det det skjult eller synlig installation, er ændringen en ændring af den faste installation.

En udskiftning af en enpolet afbryder med en kroneafbryder er også i orden, men formålet er vel samtidig en ændring af den faste installation. 


fase

Dog er der den begrænsning at du kun må montere en grisetryne hvis der er jord, da du ikke kan få en grisetryne uden jord.
Det er nemlig ikke tilladt at montere en stikkontakt med en jord der ikke er tilsluttet.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for hurtige svar.

min udfordring er den, at jeg vil installere en ventilator og ønsker en separat tænding af denne.

Allerhelst vil jeg trække et kabel fra min enkeltafbryder (der skal "laves" til dobbelt afbryder) til ventilatoren. På den måde kan jeg tænde lys uden a tænde ventilatoren og ikke lave yderligere hul i væggen.

Er der noget som man skal være opmærksom på i skiftet fra enkelt til dobbeltafbryder?


 -Hvad du giver, får du ti-fold igen!
PinkHenrik skrev den 05-08-2017 10:51:20

Dog er der den begrænsning at du kun må montere en grisetryne hvis der er jord, da du ikke kan få en grisetryne uden jord.
Det er nemlig ikke tilladt at montere en stikkontakt med en jord der ikke er tilsluttet.

 hvor bruger man så det her henne https://www.greenline.dk/k/elartikl...akt-u-jord ??

Annonce
Orkanen skrev den 05-08-2017 11:10:23

Tak for hurtige svar.

min udfordring er den, at jeg vil installere en ventilator og ønsker en separat tænding af denne.

Allerhelst vil jeg trække et kabel fra min enkeltafbryder (der skal "laves" til dobbelt afbryder) til ventilatoren. På den måde kan jeg tænde lys uden a tænde ventilatoren og ikke lave yderligere hul i væggen.

Er der noget som man skal være opmærksom på i skiftet fra enkelt til dobbeltafbryder?

 

Det kræver at du har en disponibel mellemleding i din afbryder for at du kan gøre det. Ellers skal der trækkes nye ledniger, eller et ny kabel. Dette burde godt kunne lade sig gøre, hvis det er lavet med rør i væggen. Er kablerne muret ind, så skal der rilles i væggen. Også vil en løsning med noget IHC nok være nemmere. 

ITTeknik skrev den 05-08-2017 17:41:42

 hvor bruger man så det her henne https://www.greenline.dk/k/elartikl...akt-u-jord ??

 Det er en reservedel til en type grisetryne du ikke længere kan købe... Men hvis trynen allerede er installeret, må man gerne bruge den(og derfor kan man stadig få dæksler til dem), da det var lovligt en overgang at montere dem uden jord. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Den nævnte stikkontakt bedyrer Greenline at have på lager.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis