Servitut - grund må bebygges

Hej

Jeg kigger i øjeblikket på at købe en grund hvor der er 740 kvm grund heraf 100 kvm vejudlæg. 


Ved i hvordan nedenstående sætning fra en af grundens servitutter skal tolkes? 

"Kun 1/3 af grunden regnet fra det udlagte vejareal må bebygges" 


Vil det sige, vi må maks bebygge 1/3 af grundens areal (set ovenfra), eller betyder det det samlede areal vi overhovedet må bygge. 


Vi ønsker at bygge dobbelthus, så det er meget relevant. 


Tak på forhånd 


Mvh Nicolai

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville tro at servitutten regulerer hvor meget af grundens areal der må bebygges (det gør de ofte, hvis der er tale om ældre servitutter).

Men uanset hvad servitutten siger skal du jo stadig overholde den bebyggelsesprocent kommunen har fastsat i deres lokalplan. Den regulerer det samlede areal til beboelse og vil oftest være 25-30%


Ask

Nu har det jo noget med at gøre hvem der har påtaleret i servitutten, men det er sikkert kommunen. Det kunne tyde på at det normalt er tilladt med en højere bebyggelsesprocent. Vejareal tæller normalt med i grundarealet, så det giver lidt flere "bygge m2". Normalt vil der være en lokalplan der fastlægger bebyggelsensprocenten.

Jeg vil tro at du i dette tilfælde giver har ret til at bygge 247 "etage m2". Normalt må man ud over det bygge mindre carport og skur. Hvis der til grunden kun er 1 "byggeret", giver det dig kun muligheden for 1 x ekstra carport og skur.

Du bør bede sælger fremskaffe bindende dukomentation for hvilke muligheder du har. Du har selvfølgelig også selv mulighed for at kontakte byggemyndigheden i kommunen.


Søren O

Spørg på teknisk forvaltning det er jo alligevel dem der skal give tilladelse til dit byggeri, du kan ligeså godt tage dem med på råd om havd du må og ikke må fra starten det spare dig for evt. Fejl,fra starten...

Hej ask 

Tak for svar - det lyder fornuftigt. Hvordan tror du så regnestykket vil se ud? 

Der er ikke tinglys nogen lokalplan på grunden, det er desuden bekræftet af kommunen 

Det er jo en sætning som er taget ud af en sammenhæng, så det er ikke helt let at tyde. 

Men hvis man skal tage det helt bogstaveligt, og det skal man oftest i juridisk sammenhæng, så betyder det. 

At du kun må bygge på den del af grunden der ligger 1/3 fra vejen. Altså er grundens dybde fra vejen 36 m så må der kun bygges på de 12 m der er nærmest vejen. 

Der står jo ikke at du må bygge 1/3 når vej er trukket fra. Men netop 1/3 fra vejen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Vedhæftede filer:

Hej 

Tusind tak for svarene alle sammen. Jeg har vedlagt et screenshot af en større del af servitutten. 


Men jeg har svært ved at få samme forståelse som dig ev elmand. Har du stadig samme mening, efter du har teksten igen? 


Til oplysning ligger det nuværende hus i modsatte ende af vejen bagerst på grunden 

Hvis der ikke i lokalplanen står hvor meget bebyggelses procenten er. er den 30. hvis det altså er byzone, jeg kender ikke reglerne for landzone, men kan ikke forstille mig man må bebygge mere end i byzonen.

De ekstra linjer omhandler jo ikke lige bestemt byggeprocent. Så det ændre jo ikke meget.

Der står : Kun 1/3 af grunden fra det udlagte vejareal må bebygges. 

Der synes jeg at det tydeligt står at kun 1/3 af grunden FRA vejen må bebygges. Men hvis nuværende hus ligger modsat denne fortolkning, så er den nok ikke korrekt (fortolkningen)



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
askholme skrev den 05-08-2017 09:39:49

Jeg ville tro at servitutten regulerer hvor meget af grundens areal der må bebygges (det gør de ofte, hvis der er tale om ældre servitutter).

Men uanset hvad servitutten siger skal du jo stadig overholde den bebyggelsesprocent kommunen har fastsat i deres lokalplan. Den regulerer det samlede areal til beboelse og vil oftest være 25-30%

 Mener at havde læst at ved dobbelthuse rækkehus mv. er bebyggelsesprocenten generelt 40.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis