Hjælp !! Linolie eller skibslak eller ?

Hej

Håber der er en der kan hjælpe.

Har købt et skønt bjælke sommerhus fra 1975 men hvad gør jeg ved badeværelset?

Badeværelset incl bruseområdet er også af de rå bjælker og er pænt.

Jeg vil gerne bibeholde badeværelset som det er men hvordan vedligeholder jeg især bruseområdet?

Spurgte sælger (de har haft det i 21 år) om hvad han har behandlet badeværelset med og han oplyste

rå linolie og 1/4 terpentin.

Har læst herinde at det ikke anbefales med linolie og terpentin.

Hvad skal jeg så vedligeholde det med?

 Vil gerne beskytte mod råd, svamp og gøre træet vandafvisende.

Skal jeg bruge skibslak eller hvad?

På forhånd tak for hjælpen 😉


Bitten Diwas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til orientering er træ (både brædder og plader) i vådzonen ikke i overensstemmelse med byggeanvisning  200, Vådrum.
 
Men givet den nuværende situation, så ville jeg vælge at vedligeholde med tungolie, da der allerede er anvendt olie til vedligeholdelse. Tungolien er i sig selv svampehæmmende og behøver ikke fortynding med terpentin.
Linolie til indendørs brug er ikke svampehæmmende. Det bliver faktisk meget hurtigt sort af skimmelsvamp, hvis det holdes fugtigt, hvilket nemt ses, hvis man anvender linolie uden svampemidel udendørs. Hvis man læser på brugsanvisningen til linolie med svampemidel i står der, at det ikke må anvendes indendørs (terpentin er ikke et svampemidel, det er bare for at fortynde olien så den kan trækkes ud og trænge ind).
Skibslak eller tonkinlak er også en mulighed, men husk ordentlig affedtning først, så lakken binder ordentligt. 

Linolie er en rigtig god beskyttelse til træ i vådzonen. Det skal dog ikke blandes med terpentin. Linolie har en ekstrem lille molekyle størrelse, som har den egenskab at den udvider sig når den hærder op, i forbindelse med kontakt til luftens ilt. Så den vil udfylde alle porer i træet. Hvis man tilsætter  Terpentin vil denne efterlade nogle små hulrum da det jo fordamper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis jeg læser omkring tungolien står der at den skal blandes??



Bitten Diwas

Selvom der er blevet brugt lindolie med terpentin så er træet overhovedet ikke sort men en flot brun træglød.

Jeg vil så gerne vedligeholde det rigtigt og passe på med at det ikke får svamp og bliver grimt.


Bitten Diwas

Gå med det sikre og fortsæt med at behandle det som hidtil, men vær opmærksom på at træet fortsætter med at være sundt og hårdt, og hold øje med skimmel. Da du har googlet tungolie har du givet også googlet linolie og skimmel og måske endda også vådzone.
Forskellen på tungolie/kinesisk olie er som sagt, at tungolien naturligt indeholder svampemiddel og derudover har en mindre molekulestruktur end linolie, og derfor bedre indtrængningsevne. Tungolien kræver ikke mere fortynding end linolie. Vil du gøre den mere letflydende uden terpentin kan den lunes i et vandbad (det samme kan linolie)

Annonce

Hej Lars

Tusinde tak for dit svar

Da tungolien indeholder svampemiddel ift. linolie vil jeg prøve dette og uden fortynding.


Bitten Diwas

Held og lykke med det. Jeg tror du billigst får kinesisk olie i Biltema

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis