Fra aktiv til passiv udluftning på badeværelse, er det tilladt?

Hej alle,

Vi har lige købt hus og i den forbindelse stod udsugningen på badeværelset til at blive udskiftet, den blæser der var monteret til at hive luften ud, larmede simpelthen så meget at det var udholdelig at være på badeværelset.

Det er et meget lille badeværelse, hvor der kun lige er de fornødne ting - Så uden at tænke videre kørte jeg i Bauhaus og købte en passiv udsugningsventil, som jeg monteret i stedet (Ahhh ro). Nu er jeg dog blevet i tvivl, om dette er en god og acceptabel løsning, og om det er lovligt? Der er vindue på badeværelset, men jeg kan se at der blevet betydeligt mere fugtigt når der bliver badet. Sker der noget ved det?

Bonus spørgsmål, så vil vi gerne have monteret en væglampe samt en stikkontakt, der er ingen af delene nu, men der er samledåse i væggen, med fast installation, hvor der er 230v. Der er imellem håndvask og badekabine, opsat fast væg, som dog ikke går helt op til loftet, men vel 190 cm op.
Direkte på den anden side og væggen er bruseren, er det lovligt at montere stikkontakt ved håndvasken? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stooop stop stop. Der skal være aktiv udluftning. At gå fra aktiv til passiv er simpelthen at invitere til mug, skimmel, fugt og dårlig lugt. Køb noget som er med hygrometer, altså fugtighedsmåler, og som også kan sættes til manuel kørsel, hvis du nu vil tørre fugtigt vintertøj eller andet derude.

Og når elektrikeren så kommer og installere blæseren, så kan han samtidig trække til den stikkontakt.

Picarro skrev den 04-08-2017 15:06:42

Stooop stop stop. Der skal være aktiv udluftning. At gå fra aktiv til passiv er simpelthen at invitere til mug, skimmel, fugt og dårlig lugt. Køb noget som er med hygrometer, altså fugtighedsmåler, og som også kan sættes til manuel kørsel, hvis du nu vil tørre fugtigt vintertøj eller andet derude.

Og når elektrikeren så kommer og installere blæseren, så kan han samtidig trække til den stikkontakt.

 Tak for svar. Er det også aktuelt, når badeværelset er så lille og har vindue? Burde der så ikke være nok gennemtræk, eller er det helt udelukket og skal jeg så bare tilbage til aktiv?

Så skal du åbne vinduet hver gang du har været i bad. Og får heller ikke samme luftgennemstrømning med forceret udluftning som man får med blæseren. 

Det er altså et af de steder man ikke lige skal spare 200 dask på en ventilator i Harald Nyborg..

Og en moderne blæser skulle ikke gerne larme meget mere end vandet der rammer gulvet når du er i bad. Og hvis badeværelset er så småt, så slukker den jo hurtigt efterfølgende fordi den har sænket fugttigheden nok.

Picarro skrev den 04-08-2017 15:22:26

Så skal du åbne vinduet hver gang du har været i bad. Og får heller ikke samme luftgennemstrømning med forceret udluftning som man får med blæseren. 

Det er altså et af de steder man ikke lige skal spare 200 dask på en ventilator i Harald Nyborg..

Og en moderne blæser skulle ikke gerne larme meget mere end vandet der rammer gulvet når du er i bad. Og hvis badeværelset er så småt, så slukker den jo hurtigt efterfølgende fordi den har sænket fugttigheden nok.

 Jeg synes bare ikke vi har været særlig heldige med de blæsere vi har haft monteret, senest i den lejlighed som vi kommer fra, der blev den skiftet af en elektriker i år og den larmede også vanvittigt. Har lidt en fornemmelse af, at man skal op og købe en dyr blæser før den er stille nok til at holde ud..

Du kunne jo have skiftet den ud til en der var mere lydløs, i stedet for at fjerne den helt. Det ville jeg aldrig gøre på et badeværelse, uanset størrelsen. Du kan jo få nogle der næsten ikke er til at hører idag. Og de behøver ikke koste over 1000Kr.

Det hjælper jo ikke meget at lufte ud, når det er rigtig kold udenfor. For så køler du bare rummet ned, så fugten kondensere på overflader. også er det endnu længere om at tørre, end hvis det bare blev suger ud. 

Husk ventilatoren, er også med til at udskifte den luft i har i resten af lejligheden/huset.

Stikkontakten kan du placere mere eller mindre hvor du vil, hvis du sikre dig den er mindst 120cm fra brusehovedet.

Annonce

Jeg bliver nødt til at spørge, hvor meget tid bruger du på badeværelset? Og er det der du går hen for at være alene? For hvis du bruger lang tid, og svaret er ja, så kan jeg da godt se at det er irriterende med en blæser der larmer meget - men for mit eget vedkommende er badeværelsesturene altså rimeligt tidsbegrænsede..

Illisher skrev den 04-08-2017 15:32:53

Du kunne jo have skiftet den ud til en der var mere lydløs, i stedet for at fjerne den helt. Det ville jeg aldrig gøre på et badeværelse, uanset størrelsen. Du kan jo få nogle der næsten ikke er til at hører idag. Og de behøver ikke koste over 1000Kr.

Det hjælper jo ikke meget at lufte ud, når det er rigtig kold udenfor. For så køler du bare rummet ned, så fugten kondensere på overflader. også er det endnu længere om at tørre, end hvis det bare blev suger ud. 

Husk ventilatoren, er også med til at udskifte den luft i har i resten af lejligheden/huset.

Stikkontakten kan du placere mere eller mindre hvor du vil, hvis du sikre dig den er mindst 120cm fra brusehovedet.

 Burde det ikke forsvinde af sig selv, når dampen stiger opad? Og der er et naturligt flow? Jeg kan jo trodsalt mærke at luften bliver suget ud, når jeg holder hånden op foran .. Jeg er ked af at skulle tilbage til aktiv, hvis det er den eneste løsning.. 

Picarro skrev den 04-08-2017 15:34:28

Jeg bliver nødt til at spørge, hvor meget tid bruger du på badeværelset? Og er det der du går hen for at være alene? For hvis du bruger lang tid, og svaret er ja, så kan jeg da godt se at det er irriterende med en blæser der larmer meget - men for mit eget vedkommende er badeværelsesturene altså rimeligt tidsbegrænsede..

 Jeg bruger ikke særlig længe .. Men den sidste vi havde var vel 40-50db og kørte konstant, det var som at stå ved en landingsbane..

Jo damp stiger opad, men der sætter sig en del fugt på overflader som er grobund for skimmel og svampevækst...... derormkan det kun anbefales at der isættes mekanisk ventilation,f.eks en duka ventilator som den her når,den kører er dB på 26 samt den er fugt og tidsstyret, så er sikker på at du har gjort hvad der kan gøres for at minimere risikoen for skimmel og svamp som jeg er et sikker på at du vil få med passiv ventilation 

https://www.xl-byg.dk/produkter/vvs...dIQAvD_BwE


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis