Hvilken kap/geringsav

Hej,

Til hobbybrug vil jeg gerne have købt en kap/geringsav + stel/stativ. Skal skøre fodlister og loftsbrædder (måske til en lille træterrasse). Hvad har jeg mon brug (model, skæredybde etc.) for til de opgaver? Behøver ikke være en af de helt dyre modeller tænker jeg??

Hilsen Torben

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vigtigste er at den er uden slør, altså at den saver præcis hver gang. Jeg har haft en Powercraft (altså i den billigste ende) gennem mange år, indtil motoren døde, - den var klippestabil og helt præcis i snittet. Men det er jo ikke sikkert de stadig er sådan.

Den er blevet erstattet af en Metabo KGS216, den er jeg meget tilfreds med, saveegenskaberne er fine - dog må den ikke være tilsluttet stikkontakt i flere dage, da den lille omformer til ledlys og laser åbenbart ikke kan tåle at stå med spænding hele tiden, når ledlys og laser er slukkede.   

Havde fat i Biltema's model, men syntes den var noget leddeløs og langt fra, hvad jeg forventede af stabilitet.

Men ud og tag fat i de modeller, som du overvejer, - så kan du hurtigt fornemme om de føles præcise i deres vandring.

djaydjay skrev den 04-08-2017 12:17:29

Det vigtigste er at den er uden slør, altså at den saver præcis hver gang. Jeg har haft en Powercraft (altså i den billigste ende) gennem mange år, indtil motoren døde, - den var klippestabil og helt præcis i snittet. Men det er jo ikke sikkert de stadig er sådan.

Den er blevet erstattet af en Metabo KGS216, den er jeg meget tilfreds med, saveegenskaberne er fine - dog må den ikke være tilsluttet stikkontakt i flere dage, da den lille omformer til ledlys og laser åbenbart ikke kan tåle at stå med spænding hele tiden, når ledlys og laser er slukkede.   

Havde fat i Biltema's model, men syntes den var noget leddeløs og langt fra, hvad jeg forventede af stabilitet.

Men ud og tag fat i de modeller, som du overvejer, - så kan du hurtigt fornemme om de føles præcise i deres vandring.

 Har du købt arbejdsbordet til den også?

Hilsen Torben

Jeg købte Makita LF1000 og det har jeg aldrig fortrudt, den har nu bygget et stort legehus, terasse, to lofter a ca. 50 m2 og ALT det mærkelige diverse jeg går jeg laver i nu og næ. Den er idag indbygget i et stort arbejdsbord, så jeg kan lave flere og større ting (plader mm.)


Jeg har en Metabo KGS 254 M + understel KSU 251, som jeg er yderst tilfreds med! Helt fantastisk stykke værktøj. Den kan jeg varmt anbefale.

Jeg købte selv en Metabo kgs216 til 1000Kr da den var på tilbud. Super fin sav til prisen. Den har savet mange ting efterhånden, og gør det ganske fint. Dog kunne standart klingen ikke skære aluminium, så nu sidder der en sprit ny lækker festool klinge på i stedet for. Så er det slut med at træet lige flosser lidt i kanten.
Hold øje med bauhaus og davidsen, De har engang imellem et godt tilbud på den. Bauhaus har tilmed 5års garanti på alt elværktøj. Det er også værd at tage med  

Annonce
Illisher skrev den 04-08-2017 21:16:23

Jeg købte selv en Metabo kgs216 til 1000Kr da den var på tilbud. Super fin sav til prisen. Den har savet mange ting efterhånden, og gør det ganske fint. Dog kunne standart klingen ikke skære aluminium, så nu sidder der en sprit ny lækker festool klinge på i stedet for. Så er det slut med at træet lige flosser lidt i kanten.
Hold øje med bauhaus og davidsen, De har engang imellem et godt tilbud på den. Bauhaus har tilmed 5års garanti på alt elværktøj. Det er også værd at tage med  

 Jeg har set lidt på den. Men hvad med understel - er i tvivl om det er den på max2,5m eller den på max4,0m jeg kan få brug for. Hvad Er din/Jeres erfaring på understel?

Hilsen Torben

IT manden skrev den 04-08-2017 21:56:25

Tjek lige dette tilbud, ser da OK ud? https://www.10-4.dk/varer/elvaerkto...gL7tfD_BwE

 Jeps - det tilbud er jeg også faldet over. Men er usikker på om 2,5m udtræk er lagt nok. Er det egentlig i begge sider mon? 4,0m er måske mere anvendelig!?

Jeg har det bord, og der er masser af længde på. Har skåret alle fodpaneler i huset på den, aldrig manglet længde på bordet. Men jeg synes det virker længere end 2,5 meter, så det kan godt være det er på hver side? Jeg må lige se om ikke jeg kan få det målt. Dog er saven klappet sammen på værkstedet, så det bliver nok ikke i dag, da vi får gæster..  

Jeg købte for nyligt en "Bosch GCM 800 SJ Professional" fik den handlet ned i 1900kr i den lokale stark. Drt synes jeg også er en super god sav. Kan mere end jeg havde brug for, men tænkte at det var rart at den var fremtidssikret til fremtiddige projekter.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis