Vinduesparti, tætning

Hej.


Jeg har et vinduesparti, hvor der mellem to elementer står en jernbjælke. Der er monteret et bræt, 14,5 cm bredt, som er skruet fast i elementerne på hver side af bjælken. Brættet ligger ca. 3 cm ind over hvert element.


Hvordan får jeg samlingen mellem bræt og element tæt ? Jeg tænker at jeg skal have det af, og have lagt en tætningsliste, og/eller en fuge i ?


Har kig på en 20x5 mm svampegummi, som skulle have en tæt overflade.

https://www.profillageret.dk/med-kl%C3%A6b/119-20x5mm-m-kl%C3%A6b-svampegummi.html


Jeg har nogle rester liggende, men det er vist glasbånd

https://www.profillageret.dk/PLBlog/7_Ny-taetningsliste-til-dine-vinduer-og-doere




(og ja, jeg skal også i gang med at male :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ingen der har et bud ?

provi skrev den 05-08-2017 13:04:32

Ingen der har et bud ?

 Hej provi.

Hvad mener du med tæt. Løber der vand ind i samlingen mellem vindue og dækbrædt? eller er det vind? Jeg har skruet en masse plader på lister hvor der er en kant som den du viser. Efter at der er malet anden gang er det ikke mit indtryk ar der kommer vand ind. På den anden side har jeg aldrig haft det af for at kigge efter.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Kovas.

Ja, for nogle år siden blev brættet skiftet, det var rådnet bagpå, og man kunne se at vinden fra vest havde presset vand ind mellem det, og vinduesrammen. 

Det også i den side hvor malingen på vinduesrammen har løsnet sig, og træet ser ud til at have været fugtigt.

Det nye bræt blev skruet fast med kortere afstand mellem skruerne, og lagt på i våd maling, og derefter malet - med den hensigt at malingen ville holde tæt.

Nu er malingen skalllet af bunden af vinduesrammen inde i krogen ved dækbrættet. Jeg har mistanke om, at det er fordi der kommer vand ind, som render ned lægger sig ovenpå fugen bagpå det nederste af dækbrættet.

(Fugen er der bla. for at forhindre nogle meget aktive myrer i at komme ind og bygge bo i huset)

Inden jeg rykker brættet af for at tjekke, skal jeg have fundet ud af hvordan jeg får det tæt igen....


Jeg fandt aldrig en løsning på problemet med tætning mellem dækbrættet og vinduespartiet, hvor der bliver presset vand ind når det regner og stormer.

Jeg har noget glastætningsliste liggende.

Den til venstre på billedet er skum-agtig, kan trykkes sammen og udvider sig med det samme man slipper tilbage til normal form. 3mm tyk, 9 mm bred.

Den til højre er mere gummi agtig og formbar. Trykker man den sammen, holder den formen nogen tid. 3 mm tyk, 10 mm bred


Jeg hælder mest til den til venstre.

Hvis jeg skruer brættet af, og monterer tætningslisten mellem bræt og vindue, vil det så være tæt ?



Vandret for neden mellem de to vinduer, er det ikke der vandet bliver presset op? Hvis det er en jernbjælke hvad tætner så mod den og dækbrættet?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg kunne se på det gamle dækbræt, at vandet bliver presset ind fra ca. 70 cm. højde og nedefter, mest fra vest, men også lidt fra sydøst.

Der er afstand fra vinduesparti og dækbræt ned til soklen, og der er fuget så det er tæt nedefra.

Jernbjælken står ca. 1-2 cm. inde bag dækbrættet, og der er ikke noget der dækker den, ud over dækbrættet

Jeg ville fuge den lodrette del med MS bygge fuge fra danalim, og lade den stå åben l top og bund.


Elektronikteknikeren

Der er så vidt jeg ved åbent i toppen.

Bunden er lukket, ellers vælter det ind med myrer.

Hvis det bliver åbent i bunden, vil der så ikke komme træk opad og dannes temmelig meget kondens på jernbjælken ?

Kan man få et eller andet til bunden, som både er åbent, og fintmasket nok til at myrer ikke kan komme ind ?

Ellers kunne man bore et par ventilationshuller 30 cm oppe. Hvis de bores i en opadgående vinkel vil der .... burde der ikke komme vand ind.

Du kan købe en strimmel insektnet og rulle til en lille pølse som kan klemmes fast i bunden.

Kondens vil jeg ikke være bange for, og det skal netop ventileres bort.



Elektronikteknikeren

Ok; det lyder som en god ide med insektnet.

Men hvad med at bruge tætningslisten, evt. to strimler ned ved siden af hinanden, i stedet for fugemasse ?

Hvis der skal fuges, regner jeg med, at der skal laves en udfræsning i kanten af brættet som fugen kan ligge i (ikke for stor bredde, men tilstrækkelig højde på fugen, og sliptape i bunden)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også