Møbeltørt - hvornår?

Jeg har købt og afvasket et bord fra genbrugsen, som skal olieres på bordpladen og have stellet malet. Det føltes dog ret fugtigt, så jeg tjekkede fugten. Den var ret høj (20%) og her til morgen var den stadig omkring de 15, men hvor langt skal den egentlig ned, før træet er møbeltørt?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden og vide så forfærdeligt meget om emnet, mener jeg dog og kunne huske man regner træ med en fugtighedsprocent på ca 10 for at være møbeltørt. 

Når du oliere træ skal det være så tørt som muligt. Afgiver overfladen fugt risikere du at olien bliver uklar eller ligefrem hvidlig.

Husk at bagsiden af en bordplade skal have lige så meget olie som forsiden, ellers risikere du bordpladen bliver skæv grundet forskellig optag af fugt på siderne.

Pøj pøj med projektet.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tusind tak for hjælpen, I to 😊 jeg må have mit bord ud og tørre 👍

Selve bordpladerne har nu fået olie, men de er fedtede at røre ved. Vi har prøvet at slibe let og tørre dem af med en stofble. Det er som om bordet "sveder" olie. Vil det komme af, hvis vi bliver ved med at tørre det af med en tør klud, eller skal der andre midler i brug?

Har du brugt en hærdende olie (bordpladeolie, tungolie, linolie med sikkativ eller lign.)? 

Din beskrivelse ser ud som om du har brugt lidt rigeligt at en ikke- eller langsomthærdende olie.

Jeg ville vælge at tørre bordet af med en terpentinvædet klud eller evt. affedte med grundrens. Lade pladen tørre godt, og så give den en bordpladeolie i tynde lag, lade tørre og derefter endnu et lag osv. indtil pladen ikke suger olie mere. Når der er givet et lag olie tørres pladen over efter 10-15 min, så overskydende olie fjernes. 

Den har fået en køkkenbordsolie fra Trip Trap. Tusind tak for svar! Jeg overvejer netop - som du er inde på - at tørre den af med trærens og så give den en smule olie igen. Dog tænker jeg, at jeg kan springe over slibningen og "bare" give den olie igen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også