Ovn springer sikring

Hej alle

Jeg har et problem jeg håber der er en der kan hjælpe med.

Min 4 år gamle Siemens ovn valgte her til aften at tage sikringen. Jeg kan slå det til igen, og det kommer lys i ovnen. Men lige så snart jeg tænder for den går sikringen igen. Jeg tænkte det kunne være et Varme legeme, men det sker uanset om jeg alene køre varmluft, over eller undervarme...!

De øvrige hvidevare på samme gruppe kører uden problemer, også dem der kommer efter ovnen på kablet.

Nogen ideer til hvad det kan være ?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som du selv er inde på, så et varmelegeme, er et godt bud, det er ofte det der er galt, når den slår sikringen,

Du må i gang med at fejlfinde, evt ved at koble varmelegmerne fra et af gangen.


Vi prøver igen, i morgen --

Er det en indbygningsovn ? I så fald må du have en skammel eller lignende at sætte den på så den stadig kan være tilsluttet. Afmontere bagbeklædning og tage ledninger af varmelegemer. Husk at slukke medens du piller ved det. Så må du kunne komme i en situation hvor sikringer ikke springer. Derefter monteres et sæt ad gangen ( varmelegemer har altid 2 ender ) Igen husk strømmen medens du piller. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hurtig svar til jer begge

Jeg må i gang med fejlfinding i weekenden


Hej alle

Så har jeg haft ovnen ude og afprøvet alle legemerne. Relæet slog ved det ene overvarme legeme. Så jeg troede at det var det der var defekt. Men jeg prøvede så at tage ledningerne fra det andet legeme og sætte på, samt ledningerne fra det "defekte" legeme på det ved siden af. Nu springer den så ved det andet. Og det "defekte" virker. Altså er det ikke legemet, men noget andet. Ledningen ser ud til at være ok så det må vare noget i printet!!

Hvordan kommer jeg videre nu ??

Skal vi lige tage det en gang til , er det sikringen der springer og hvor stor er den eventuelt i Ampere , eller er det HPFI afbryderen der kobler ud .........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Det er hpfi der springer. Der sidder en 16a sikring

Ja det var noget helt andet , alle som har svaret har jo troet at det var sikringen , men du har en fejlstrøm til jord , normalt når HPFI kobler så er det et defekt varmelegeme , nu virker det noget fovirrende og ugennemskueligt det du skriver , prøv igen....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tja... alt hvad jeg har skrevet med sikring skal bare læses som hpfi

altså hpfi går når ovnen tændes. Den kom godt stå Stand-by

Ligemeget om det er gril, over eller inder, eller varmluft så går hpfi.

Jeg har indsnævret det til kun at være en ledning fra kontrol modulet der giver problem - uafhængig af hvilket legeme det er sat til..

Er det bare et nyt kontrol modul eller kan det bare noget andet ??

Når det nu viser sig, at det er hpfi relæet og ikke en sikring, der kobles ud, har du  afledning til jord. Ledningen fra kontrolmodulet , som du har indsnævret det til, kobler du fra, så den kun har forbindelse til kontrolmodulet. Koblers HPFI relæet så også ud? Hvis relæet stadig kobles ud, er fejlen nok i kontrolmodulet. Så må du have kontrolmodulet ud, for at se om der er synlige fejl. Ellers er det nok et nyt modul.


fase

Jeg prøver.. skal lige være sikker på hvad du mener med " kun har forbindelse til kontrolmodul" 

Fra kontrolmodulet går der en ledninger som sløjfes videre mellem de 2 øverste legemer, og så går der 2 andre som går til hvert sit legeme, som jeg tænker er dem der styre om det skal tænde

Altså skal den ene ledning stadig sidde på varmelegemet,? og i så fald Hvilken

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis