Forskel på installaionskabler

Hejsa.

Jeg skal have lagt et installations kabel på ca 15 meter fra en vindmølle til en inverter. Problematikken lige nu er at der er et strømtab på ca. 90% mellem møllen og inverteren. Det er en microvindmølle og den skulle producere ca 3500 kw om året. Det er 12 volt som bliver produceret.

Imellem vindmøllen og inverteren er der naturligvis et kabel. Jeg er ret sikker på det er et 3x1,5mm2. Derfor vil jeg prøve at skifte det til et 3x2,5mm2 eller 3x4mm2.

Men spørgsmålet er om der er en kæmpe forskel mellem de kabler jeg nævner? Hvad kunne forskellen være hvis jeg prøvede med et 2,5 i stedet for et 1,5 etc?

Mvh Mads

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et "strømtab" på 90% ?

Vil det sige, at der kun er 10% tilbage?

Og med "3500 kw om året" mener du nok 3500 kWh? Det siger desværre ikke ret meget om den aktuelle effekt, men hvis den f.eks. kan levere 1 kW (ikke 1 kWh!), så svarer det til ca. 83 A ved 12 V, og så kan du glemme både 1,5 eller 2,5 kvadrat, der skal helt andre dimensioner til.


Vi er hurtigt oppe i omegnen af 20 kvadrat hvis det er en nogenlunde ordentligt mølle som kan levere effekter i kW området. Men vi mangler nogle specs for at kunne komme det nærmere.

Er du sikker på at møllen performer som den skal? Hvordan kan du være sikker på at effekttabet ligger i kablet? Hvad er spændingen i hver ende?




Elektronikteknikeren

Hvis du kender max ampere der skal igennem kablet, er det jo ret nemt at finde et passende kabel-

Men kan du ikke rykke inverteren op til vindmøllen ??


Vi prøver igen, i morgen --

Mads har du fået en ny vindmølle? Sidste gang du fik flyttet din inverter til skuret var kablet, så vidt jeg husker 3x10 mm.

For at kunne hjælpe dig, er du nødt til at fortælle, hvilken spænding og hvor mange W eller hvor stor en strøm møllen kan give. 


fase

Inverteren er bedst have tæt på møllen i dit tilfælde. Jo lavere spændingen er over lange afstande des større spændingsfald. (Jo højere spænding des mindre spændingsfald i procent under transport af energi)

Det vil ikke gavne dig i dit tilfælde at ændre dimensioner på kablet det er hovedsageligt et spørgsmål om belastning på selve kablet og om det kan holde til strømmen.

Det lyder som om at det er inverterens funktion du misforstår? Når spændingen stiger falder strømmen.


Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis