Slibemaskine Råd søges.

Har købt en slibemaskine til slibning af HM rundsavsklinger & Høvlestål til komb. afretter/T høvl.

Sagen kort: 

Er at de stykker støbejern der kan stilles Horisontalt & Vertikalt (cirkeludsnit) som kan justeres med nogle unbaco skruer & kontramøtrikker for at kunne justere al slør/slitage væk.

Så vidt så godt de stykker som jeg kan justere på, er lavet i samme materiale (støbegods) 

Spørgsmålet er så om det ikke var bedre at bruge et stykke messing/bronce eller andet materiale F.eks. pon/plast.  i samme tykkelse og skæres ud files osv. 

Har i nogle idee'r til at forbedre i forhold til hvad jeg har foreslået?

Må jeg på vanlig vis takke på forhånd for råd?  


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Medmindre det bevæger sig meget frem og tilbage, tror jeg nu ikke det er et problem, da støbejern er ret "selvsmørende" det vigtigste er at holde slibestøvet væk.

Men ellers er det da korrekt at det bedste er to forskellige materialer.

Eller er det spændeskruen du mener ?


Vi prøver igen, i morgen --

Ret dårlig foto taget med min mobil tlf.Ret nyt for mig at renovere noget sådan je_ns

Maskinen (Saturn Østrisk fabrikat mener jeg) er måske fra tidligt 60erne (et gæt) og tror netop det er det fine støv fra hårdt metal/platterne og diamant slibestøv der har gjort at der er slør, og at det ikke kører glat ´som det skal.

Spændeskruerne ser fine ud (unbaco + kontramøtrikkerne) 

Tak for svar arbejder vidre med at finde en løsning, har jo masser af tid som pensionist & lyst også.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Den ser rigtig fin ud, ja mon ikke du får den til at køre godt igen, alene at få det hele adskilt og renset, og evt.

Få fladerne strøget let over med en fin "hånd" karborundums sten .

og få det smurt, så skal det nok komme til at fungerer.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for tippet.

Har fundet noget Autosol og forsøgt at "køre" frem og tilbage, men det er jo nok alt for fint, måske noget kaborundum creme/pasta, spænde det let sammen og slibe det sammen, måske en skidt ide' 

Men jeg tænker alle mulige løsninginger.

Har jo en stak klinger der ligger og venter på en tandbehandling.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg ved ikke om det hjælper dig, men jeg så engang en smed der brugte almindelig tandpasta som slibe/poler middel, på noget stål, og det så ud til at virke.
Det er da i det mindste et næsten gratis forsøg, da man jo altid har tandpasta i nærheden    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Skal det være grovere, kan man bruge ventilslibepasta.

Jeg har for øvrigt lige købt noget diamand slibepasta, har kun lige prøvet lidt af den groveste, som virkede meget fin.  

https://www.banggood.com/8pcs-5g-Di...48652.html


Vi prøver igen, i morgen --

Super je_ns & Pink Henrik det var måske værd at prøve, har her i eftermiddag prøvet at smøre med Autosol, en tube jeg havde liggende, det har hjulpet lidt synes jeg, det skal nok lykkes for mig, er ret overbevist.




Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

I mangel af bedre kan man tage slibestøv fra smerelstenen og blande op med olie/fedt, og bruge som slibepasta, men det er jo en svingende kvalitet.

Jeg har nu haft god erfaring med at bruge en karborundumsten, til at røre fladerne, du kan evt. give den faste part en gang mærkeblåt (eller en gang af en tyk tusch) når det så er tørret helt, og man køre slæden, kan man spotte evt høje punkter, hel slides opmærkningen hurtig væk.

Det er på drejebænken, tvær og forsætteslæder jeg har erfaring, men de minder jo en del om dit project.

Sådan en sten og så den fine side...http://www.harald-nyborg.dk/p1798/h...5x50x150mm

 


Vi prøver igen, i morgen --

Ja sådan en' har jeg da, og flere andre lidt knivformede af forskellig finhed, til mit værktøj.

Ja så absolut en mulighed som du beskriver så godt je_ns Mvh. Jan.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis