Eltavle i soverum

Må man placere en eltavle i soverum? Og er der noget usundt, eller fare ved dets placering der ?


ATM
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Så vidt mig bekendt er det ikke ulovligt at placere gruppetavlen i et soverum. Jeg går ud fra, at du mener gruppetavlen. Gruppetavlen udsender heller ingen stoffer, som på nogen måde kan påvirke din sundhed. Der er heller ingen fare ved det. Du skal dog overholde fællesregulativets krav til målerens placering med hensyn til adgang til den, hvis måleren er placeret på gruppetavlen.


fase
Atm skrev den 03-08-2017 19:45:14

Syntes bare jeg har hørt noget om noget stråling eller magnetfelt? 

 Hvor har du hørt det? Der har været tale om magnetfelt fra 130.000 volt og 400.000 volt luftledninger, men det er vel ikke sådan noget, du vil have i soveværelset? Der er ingen stråling eller magnetfelt fra din elinstallation. Laver du mad på et elkomfur?


fase

Jeg spørger fordi mit datters værelse har væg op til pulterrum hvor vores el er. Og nu vil hun gerne flytte sin seng ned op til den væg hvor eltavlen er lige på den anden side, og det er bare gipsvæg. Jo, vi laver mad på elkomfur? Hvorfor?


ATM

Du kan roligt lade din datter flytte sin seng hen til væggen, hvor tavlen er på den anden side, det sker der absolut intet ved. Du behøver på ingen måde at være nervøs for stråling og magnetisme. 

Grunden til at jeg stillede spørgsmålet, om I laver mad på et elektrisk komfur, er, at det nok er det apparat, der udsender mest magnetisme fordi det, når der er skruet op for ydelsen, bruger mest strøm.

 


fase
Annonce

Ok. Tak. Men hvor har du din viden fra? Og det skal ikke opfattes i en flabet tone... Er bare nysgerrig.


ATM

Der er da et magnetisk felt omkring en elledning og også omkring eltavlen , men det har tilsyneladene ingen sundhedsmæsig betydning , men ansatte på elværker har en højere cancer frekvens end andre , om det er den kraftige magnetiske  stråling ved man ikke endnu.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Du bør sikre dig, at der ikke er "brummen" eller andet støj som irritere fra tavlen.

Min tidligere bagbo havde det problem, lagde jeg mærke til. Muligvis et kontakt-ur.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Jeg vil tro  ( uden at jeg kender de videnskabelige fakta ) At el ledninger og sikrings grupper m.m. afgiver 1000 - 1 mill. gange mindre stråling end en mobil telefon eller naturen i et tordenvejr. . Mobilen  er dog beregnet til at udsende radiobølger, lige opad din hjerne.  Vi har igennem årtusinder levet i elektriske felter og radiobølger, der til trods er det vel kun 200 år siden at vi begyndte at opdage sammenhængen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Atm skrev den 03-08-2017 22:09:28

Ok. Tak. Men hvor har du din viden fra? Og det skal ikke opfattes i en flabet tone... Er bare nysgerrig.

 Min viden stammer fra den uddannelse jeg har som elinstallatør.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis