ét eller to-strengs centralevarme system? Tegning vedhæftet

Jeg vil gerne skifte nogle gamle radiatorventiler, men mangler at identificerer om vi har et ét- eller to-strengs anlæg. Huset er oprindeligt bygget til fjernvarme men har siden 1980 kørt med gas. Der sidder stadig de gamle fjernvarmeventiler på radiatorerne. Dvs. der er en ventil på fremløb og en ventil på fra-løb siden på hver radiator. Jeg vil gerne montere en enkelt ventil på fremløbssiden og sløjfe ventilen i fra-løb. Jeg har vedhæftet tegning af det oprindelige fjernvarmesystem, som principielt er identisk med det nuværende på nær at det nu drives af gas. Er der mon nogen der kan hjælpe med råd?

Mvh Hans

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har et to-strengs anlæg. Du skal være glad for at det ikke er et et-strengs.

Søren O

Hi Søren, 

Tak  for hurtigt svar. Ja det er jeg glad for

Klart 2 strengs. 

Hvis det havde været 1 strengs ville der kun have været 1 streg / streng imellem radiatorer øverst på tegning, og så fremløb f.eks.i højre side og retur så i venstre side af diagram. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hej Hans

Du har et 2-strengs anlæg. Returløbsventilen bør du kun fjerne, hvis du monterer en fremløbsventil med forindstilling. Her tænker jeg på en Danfos RA-N eller RA-U ventil.

Den ventil, som er placeret i returløbet på dit anlæg, er placeret dér for at kunne begrænset flowet gennem radiatoren for at sikre en bedre varmeafgivelse henover radiatoren, og dermed en bedre afkøling.

Derfor bør du kun fjerne dem, hvis du som sagt montere en fremløbsventil med forindstilling, så du på den kan reducere / tilpasse flowet igennem radiatoren, så du får den mest optimale opvarmning, med så god afkøling som muligt.

Du kan ofte se forskel på et-strengs ventiler og to-strengsventiler ved, at et-strengsventiler har et større ventilhus, da lysningen er større. Nyere et-strengsventiler er dog svære at spotte, da deres ventilhuse er blevet mindre, men tilgengæld vil du aldrig finde en et-strengsventil med forindstilling.

vvsviden.dk kan du finde generel info og gør-det-selv guides indenfor VVS-området, men pt. er der ikke nogle artikler specifikt om radiatorventiler (det skal nok komme)

http://www.vvsviden.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis